چراغ روشن شطرنج ایران

«آچــــــــمز»
چراغ روشن شطرنج ایران
به قلم استاد "محمد زارعی"

جام جهانی 2017


Levon Aronian  Chess World Cup
آرونیان، قهرمان جام جهانی

همه از یک خانواده ایم


ااا











ا

بخش ایران در سایت نتایج

اپلیکیشن های شطرنج

ا
چس 24 [شطرنج 24]
یک اپلیکیشن عالی شطرنجی
Chess24 Application
ا


 بازی با مگنوس کارلسن
Play Magnus Application


 پلی چس آنلاین 

PlayChess Application

 فریتس (نسخه اندروید) 

اپلیکیشن فریتز شطرنج


استوکفیش

Stockfish Application

چس:  آی او اِس - اندروید

 Chess.com Application 


فالوچس:  آی او اِس - اندروید

Follow Chess Application


شطرنج شردر 

Shredder Chess Application

تاکتیک های شطرنج (iOS) 

Chess Tactics Application


ساعت شطرنج
آی او اِس - اندروید

Chess Clock Application
سایر اپ های شطرنجی

سه باور غلط در شطرنج

سه باور غلط درباره ی شطرنج
برگردان از "رامان رامتین"

نابغه ی دوران



الکساندر آلخین، نابغه ی دوران

با تشکر از "غلامرضا خواجویی نژاد"

اینستاگرام آچمز
گشایش پارسی



گشایش پارسی

به کوشش "مهدی دوستکام"

آچمز در آپارات

Chess.com

چس بمب

تست

استاد بزرگ شجاعت قانع در روسیه!

+ پورکاشیان و قادرپور در جدول بانوان      



استاد بزرگ شجاعت قانع در روسیه!
حضور در مسابقات معتبر آزاد مسکو

استاد بزرگ شجاعت قانع برای حضور در مسابقات شطرنج معتبر آزاد مسکو به کشور روسیه سفر کرده است. سطح این دوره از مسابقات به قدری بالا است که استاد بزرگ اردبیلی کشورمان با درجه بین المللی 2398، بخت هشتاد و سوم قهرمانی است.

در این دوره از مسابقات 582 شرکت کننده متشکل از 47 استاد بزرگ، 1 استاد بزرگ بانوان، 53 استاد بین المللی، 1 استاد بین المللی بانوان، 40 استاد فیده، 3 استاد فیده بانوان و 518 درجه دار بین المللی از سی و چهار کشور دنیا طی 9 دور به روش سوئیس با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

همچنین استاد بزرگ بانوان آتوسا پورکاشیان (2373) و استاد بین المللی بانوان شایسته قادرپور (2212) نیز در بخش آزاد بانوان این دوره از رقابت ها حضور یافته اند. در این بخش 120 شطرنج باز دیگر حاضر می باشند.

 دور اول  استاد بزرگ شجاعت قانع روی میز 83 مسابقات با مهره سیاه در برابر شطرنج باز 19 ساله کشور میزبان "دنیل ژوکوف" با درجه بین المللی 1997 به پیروزی رسید.

در بخش بانوان، استاد بزرگ بانوان آتوسا پورکاشیان که بخت هشتم قهرمانی بخش بانوان مسابقات است در برابر "آنا واسنینا" (1857) استاد فیده بانوان 12 ساله روس به برتری رسید. درسا درخشانی در دور ماقبل آخر رده 12 سال مسابقات قهرمانی نوجوانان جهان در یونان با قبول باخت در برابر همین حریف که سابقه کسب عنوان قهرمانی نوجوانان اروپا را نیز در کارنامه دارد از کسب عنوان بازمانده بود.


آتوسا پورکاشیان قهرمان حال حاضر بانوان آسیا

استاد بین المللی شایسته قادرپور (بخت شانزدهم قهرمانی) نیز "گانباتار سایخانزایا" (1704) نماینده 14 ساله مغولستان را مغلوب کرد. 

 دور دوم  ملی پوش سابق کشورمان روی میز 78 شطرنج باز روسیه "ایرات وافین" با درجه بین المللی 2120 را از پیش رو برداشت و 2 امتیازی شد. 

در بخش بانوان، آتوسا پورکاشیان روی میز 7 در برابر "جولیا گوروژانکینا" استاد فیده بانوان کشور میزبان پیروز شد. شایسته قادرپور در برابر شطرنج باز 17 ساله قزاقستان "یکاترینا اینوتدینوآ" (2073) باخت را پذیرا شد.

 دور سوم پنجمین استاد بزرگ تاریخ کشورمان در دشوار ترین قرعه ممکن روی میز یک به مصاف بخت نخست قهرمانی مسابقات استاد بزرگ "دنیس خیسماتولین" با درجه 2649 رفت و در نهایت نتیجه را در یک ماراتن 92 حرکته به این حریف نیرومند واگذار کرد.


استاد بزرگ خیسماتولین(2649) در برابر استاد بزرگ کشورمان به سختی پیروز شد

در بخش بانوان، آتوسا پورکاشیان روی میز چهار مسابقات در برابر استاد فیده بانوان "نادژا خارمونوآ" (2118) با نتیجه تساوی متوقف شد. شایسته قادرپور روی میز بیست و پنج در برابر "گیلیانا آکینوآ" روس با درجه 1936 به امتیاز کامل دست یافت. 

 دور چهارم  قانع 36 ساله روی شصت و نه با غلبه بر "ادوارد پاپازیان" دیگر شطرنج باز کشور میزبان با درجه 2151، سه امتیازی شد.

در بخش بانوان پورکاشیان قهرمان حال حاضر بانوان آسیا روی میز پنج در مصاف با "النا پرشینا" (2053) که در دور سوم با غلبه بر استاد بین المللی بانوان "گلیسخان ناخبایوا" قزاق شگفتی ساز شده بود پیروز و 3.5 امتیازی شد. قادرپور نیز "اکاترینا فورولوآ" روس با درجه 2067 را مغلوب و سومین امتیاز را از آن خود کرد.

 دور پنجم  استاد بزرگ شجاعت قانع روی میز 51 بر "والری اسویریدوف" شطرنج باز 20 ساله روس با درجه 2221 فایق آمد و جمع امتیازات خود را به عدد 4 رساند. قانع که تاکنون عملکردی معادل درجه بین المللی 2465 داشته است، در دور ششم روی میز 15 به مصاف استاد بین المللی روسیه "جیکوف گلر" با درجه بین المللی 2544 خواهد رفت.


شجاعت قانع پنجمین استاد بزرگ تاریخ شطرنج ایران 

در بخش بانوان استاد بزرگ بانوان آتوسا پورکاشیان روی میز چهار و با مهره سیاه استاد فیده بانوان کشور میزبان "آنا گوانسلادزه" با درجه بین المللی 2163 را مغلوب کرد و 4.5 امتیازی شد. نکته جالب اینکه عملکرد پورکاشیان در پایان دور پنجم معادل درجه بین المللی 2422 می باشد. وی هم اکنون در رده دوم جدول قرار دارد.

استاد بین المللی بانوان شایسته قادرپور نیز با غلبه بر دیگر استاد فیده بانوان کشور میزبان "النا سمنوآ" (2139)، چهار امتیازی شد. هردو نماینده کشورمان در دور ششم روی میزهای دو و سه مسابقات دیدارهای حساسی را برگزار خواهند کرد.

 دور ششم  شجاعت قانع در این دور روی میز پانزده مسابقات با مهره سفید در برابر "جیکوف گلر" استاد بین المللی 25 ساله کشور میزبان با درجه 2544 قرار گرفت و در شروع گامبی وزیر پذیرفته نشده پس از انجام 51 حرکت به تساوی رسید. وی که با این تساوی 4.5 امتیازی شد در دور بعدی به مصاف مربی سابق تیم ملی بانوان روسیه و استاد بزرگ صاحب سبک این کشور "یوری یاکوویچ" (2547) خواهد رفت. این نویسنده و مولف سرشناس در سال 2005 [در سفری 15 روزه به ایران] در یک اردوی فشرده استاد بزرگ احسان قائم مقامی را برای حضور در رقابت های جام جهانی آماده کرده بود.


استاد بزرگ یوری یاکوویچ حریف دور هفتم استاد بزرگ قانع

در بخش بانوان، آتوسا پورکاشیان قهرمان حال حاضر بانوان کشورمان روی میز دو، با مهره سیاه به مصاف همتای روس خود "المیرا میرزویوآ" با درجه بین المللی 2216 رفت و در حالی که اکثر لحظات این دیدار دارای برتری قابل توجه ای بود پس از 92 حرکت، برگه ثبت را با نتیجه تساوی امضا نمود. پورکاشیان که با 5 امتیاز همچنان در رده دوم مشترک مسابقات قرار دارد در دور بعدی روی میز یک، دیدار حساسی با صدرنشین مطلق و 6 امتیازی مسابقات خواهد داشت.

شایسته قادرپور قهرمان سابق بانوان کشورمان نیز که در این دور مهره سفید را در اختیار داشت روی میز سه در دشوار ترین قرعه ممکن در برابر "ایرنا توروآ" استاد بین المللی (IM) با تجربه کشور میزبان و بخت نخست قهرمانی مسابقات با درجه بین المللی 2434 قرار گرفت که در پایان این حریف نیرومند را با ارائه یک بازی دقیق در 33 حرکت با نتیجه تساوی متوقف کرد و 4.5 امتیازی شد.

"ایرنا اسلاوینا توروآ" ی 32 ساله متولد شهر قطبی-بندری آرخانگلسگ (از ریشه Archangel به معنای فرشته مقرب!) و فارغ التحصیل رشته اقتصاد از دانشگاه سن پترزبورگ است. وی که در 13 سالگی با کسب عنوان قهرمانی جوانان (20 سال) روسیه نگاه ها را به سوی خود معطوف کرد در سال 2003 عنوان قهرمانی بانوان روسیه را نیز از آن خود نمود. حاصل ازدواج ایرنا توروآ با "ماکسیم توروف" استاد بزرگ سرشناس روسیه با درجه 2631، یک فرزند پسر است.

 دور هفتم  استاد بزرگ اردبیلی کشورمان در این دور در برابر همتای روسش استاد بزرگ "یوری یاکوویچ" با درجه بین المللی 2547 در شرایطی که با پیروزی فاصله ی چندانی نداشت با بدشانسی به کسب نیم امتیاز بسنده کرد. قانع با این تساوی ارزشمند، 5 امتیازی شد.

در بخش بانوان، آتوسا پورکاشیان قهرمان حال حاضر ایران روی میز یک مسابقات، صدرنشین مطلق و 6 امتیازی این مسابقات استاد بین المللی بانوان کشور میزبان "داریا چاروچکینا" با درجه بین المللی 2314 را در 45 حرکت با نتیجه تساوی متوقف کرد و 5.5 امتیازی شد. شایسته قادرپور نیز روی میز پنج مسابقات با مهره سیاه "آناستازیا ساوینا" استاد بزرگ بانوان روسیه با درجه بین المللی 2397 را در یک پیکار دقیق 53 حرکته مغلوب کرد و با پورکاشیان هم امتیاز شد.

 دور هشتم  شجاعت قانع روی میز 26 مسابقات با مهره سیاه نتیجه را به "یوگنی وروبیوف" استاد بزرگ کشور میزبان با درجه بین المللی 2556 واگذار کرد و 5 امتیازی باقی ماند. وی در دور آخر مسابقات با شطرنج باز ارمنستان روبرو خواهد شد.

در بخش بانوان، استاد بزرگ بانوان آتوسا پورکاشیان با مهره سفید روی میز دو مسابقات در برابر "ایرنا توروآ" استاد بین المللی نیرومند روسیه با درجه بین المللی 2434 (شماره 1 جدول آغازین) پس از گذشت 27 حرکت در شاخه بریر روی لوپز بسته به تساوی رسید و استاد بین المللی بانوان شایسته قادرپور با مهره سیاه روی میز سه مسابقات "آناستازیا بادناروک" (2425) دیگر استاد بزرگ بانوان روسیه (شماره 2 جدول آغازین) را در 47 حرکت [در شاخه تایمانوف دفاع سیسیلی] با نتیجه تساوی متوقف کرد. بدین ترتیب پورکاشیان و قادرپور هردو 6 امتیازی شدند.  

Anastasia Bodnaruk
استاد بزرگ بانوان آناستازیا بادناروک در برابر شایسته قادرپور با نتیجه تساوی متوقف شد  

 دور آخر شجاعت قانع در دور آخر با انگیزه لازم در پشت میز مسابقه حاضر نشد و نتیجه دیدار را به "آرتور گاراگیوزیان" شطرنج باز ارمنستان با درجه 2212 سپرد. بدین ترتیب استاد بزرگ کشورمان با کسب 5 امتیاز و رتبه پایانی 116 به کار خود پایان داد.

در پایان این بخش از مسابقات که با حضور 582 شرکت کننده متشکل از 146 شطرنج باز عنوان دار و 518 درجه دار برگزار شد، در کمال ناباوری یک شطرنج باز بی عنوان روس به نام "ولادیمیر بلوس" (2497) عنوان قهرمانی را از آن خود کرد!

پورکاشیان و قادرپور مشترکاً در مکان دوم!!
اما استاد بزرگ بانوان آتوسا پورکاشیان در دور آخر با پیروزی روی میز شش خود در برابر پدیده این دوره از مسابقات استاد فیده بانوان 18 ساله کشور میزبان "النا سوسلوآ" با درجه 2180 به پیروزی رسید و با 7 امتیاز ضمن کسب مقام دوم مشترک، با احتساب امتیازشکنی عنوان سوم مسابقات را به خود اختصاص داد. پورکاشیان در این دوره از مسابقات به قدری مسلط ظاهر شد که حتی یک بار هم طعم باخت را نچشید! (5 پیروزی و 4 تساوی)

استاد بین المللی بانوان شایسته قادرپور نیز در روی میز چهار مسابقات در برابر "مارینا رومانکو" استاد بین المللی نیرومند کشور میزبان با درجه 2404 به یک پیروزی درخشان دست یافت و با 7 امتیاز ضمن کسب مقام دوم مشترک، با احتساب امتیازشکنی در مکان ششم قرار گرفت. قادرپور که در این دوره از مسابقات در چهاردور پایانی با بخت های اول تا چهارم قهرمانی مسابقات پیکار کرد در پایان عملکرد معادل درجه بین المللی 2395 را به خود اختصاص داد!

ارسال شده در مورخه : چهارشنبه، 13 بهمن ماه، 1389 توسط admin  پرینت
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 قائم مقامی در هشتمین دوره پارس وناث هند  [ جمعه، 25 دي ماه، 1388 ] 4327 مشاهده
 آمیتاب باچان در نقش استاد شطرنج  [ يكشنبه، 20 دي ماه، 1394 ] 2082 مشاهده
 پوگونینا و آندریکین قهرمانان جدید روسیه  [ پنجشنبه، 15 شهريور ماه، 1397 ] 303 مشاهده
 گزارش پایانی آچمز از مسابقات آزاد تایلند 2015  [ دوشنبه، 31 فروردين ماه، 1394 ] 1866 مشاهده
 یک موفقیت علمی دیگر برای جامعه شطرنج ایران  [ سه شنبه، 4 مرداد ماه، 1390 ] 3560 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب