«آچــــــــمز»
چراغ روشن شطرنج ایران
به قلم استاد "محمد زارعی"
Levon Aronian Chess World Cup
آرونیان، قهرمان جام جهانی
ا
چس 24 [شطرنج 24]
یک اپلیکیشن عالی شطرنجی
Chess24 Application
ا
بازی با مگنوس کارلسن
Play Magnus Application
پلی چس آنلاین
PlayChess Application
فریتس (نسخه اندروید)
اپلیکیشن فریتز شطرنج
Stockfish Application
چس: آی او اِس - اندروید
Chess.com Application
Follow Chess Application
Shredder Chess Application
تاکتیک های شطرنج (iOS)
Chess Tactics Application
ساعت شطرنج
آی او اِس - اندروید
Chess Clock Application
سایر اپ های شطرنجی
سه باور غلط درباره ی شطرنج
برگردان از "رامان رامتین"
الکساندر آلخین، نابغه ی دوران
با تشکر از "غلامرضا خواجویی نژاد"
گشایش پارسی
به کوشش "مهدی دوستکام"
كامپيوتر چگونه شطرنج بازي مي كند (1)How a Computer Play Chess كامپيوتر چگونه شطرنج بازي مي كند !؟
اگر هم به خاطر نمي آوريد حتما تابحال نحوه يادگيري بازي شطرنج يك نفر را ديده ايد .
يعني شما اگر يك هفته است كه شطرنج بازي مي كنيد . بازي شما با روز اول قابل مقايسه نيست ، چون مدام تكنيك هاي جديدي با هر بازي ياد گرفته ايد . شايد هم آنقدر مشتاق شده ايد كه شروع به خواندن كتابهاي شطرنج باز هاي حرفه اي كرده ايد و تكنيك هاي حرفه اي تري ياد گرفته ايد .
شايد بعضي به اشتباه فكر كنند كه كسي كه بازي شطرنج كامپيوتري را نوشته است خود يك شطرنج باز حرفه ايست . اما بايد بدانيد كه بهيچ وجه اينگونه نيست .
ظاهرا بازي شطرنج از آن دسته بازي هايي است كه بسيار زياد نياز به تفكر و تجزيه و تحليل و در نهايت تصميم دارد و ظاهرا منحصر به بشر است . اين درحاليستكه كامپيوتر بدون قدرت فكر كردن و تجزيه و تحليل به قدري در بازي شطرنج مهارت دارد كه بزرگترين شطرنج باز هاي دنيا هم از بردن آن عاجز هستند . در اين مقاله اشاره اي جهت آشنايي با يكي از الگوريتم هاي معروف و پركاربرد بازي شطرنج مي كنيم تا متوجه شويد كه چه فرآيندي در پيروزي كامپيوتردرمقابل بشر موثر است . براي شروع به يك تخته بازي با ابعاد 8*8 نياز داريم . هر يك از طرفين 16 مهره در اختيار دارند . فرض را بر اين بگيريم كه مهره هاي سفيد براي كامپيوتر و مهره هاي سياه براي ما باشد .
8 حركت براي سربازها اگر يك خانه به جلو بروند ، 8 حركت ديگر اگر همان سربازها دو خانه به جلو بروند. دو حركت براي هر يك از اسب ها (دو اسب) كه در جمع 4 حركت مي شود .
فرض مي كنيم به اين ترتيب باشد كه براي حركت اول براي هر كدام از 20 حركت يك بار بازي را تمام مي كند باين ترتيب كه بعد از حركت دادن مهره در حافظه خود فرض را بر اين مي گيرد كه طرف مقابل كدام مهره را حركت خواهد داد و اگر حركت داد خودش كدام مهره را حركت بدهد تا در نهايت بازي را ببرد . يعني اگر در مرحله اول امكان 20 انتخاب را دارد مهره مشكي مي تواند بسته به حركت مهره سفيد 20*20 حركت انجام دهد . بنابراين در حركت دوم خود مي تواند 400*20 حركت را انتخاب كند و دوباره مشكي 8000*20 انتخاب و به همين ترتيب اين تعداد حركات ممكن پيش بيني مي شود تا بازي تمام شود . عدد حاصل عدد يك بهمراه 120 عدد صفر در جلوي آن خواهد بود . اين عدد 10120 در مقابل عددي مانند تعداد كل اتم هاي دنيا كه معادل 1075مي باشد بسيار بزرگ است .
بنابراين متوجه مي شويد كه بازي شطرنج تا چه حد مي تواند پيچيده باشد .
! ... ادامه دارد
ارسال شده در مورخه : سه شنبه، 5 تير ماه، 1386 توسط admin
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):
مرتبط باموضوع : عالي ترين آخر بازي هاي شطرنج تا به حال [ چهارشنبه، 19 مهر ماه، 1391 ] 5819 مشاهده
اجازه دهيد شاهها نتيجه بازي را رقم بزنند !!! [ يكشنبه، 17 آذر ماه، 1387 ] 2727 مشاهده
تفسیر کاسپاروف از قهرمانی جهان ویشی آناند ! [ شنبه، 9 آذر ماه، 1387 ] 3593 مشاهده
شطرنج خود را بهتر کنید (23) - تعمق در اوضاع [ پنجشنبه، 15 خرداد ماه، 1393 ] 3466 مشاهده
شطرنج خود را بهتر کنید (4) - لوپس تعویضی II [ سه شنبه، 2 اسفند ماه، 1390 ] 3660 مشاهده
|
امتیاز دهی به مطلب
|