چراغ روشن شطرنج ایران

«آچــــــــمز»
چراغ روشن شطرنج ایران
به قلم استاد "محمد زارعی"

جام جهانی 2017


Levon Aronian  Chess World Cup
آرونیان، قهرمان جام جهانی

همه از یک خانواده ایم


ااا











ا

بخش ایران در سایت نتایج

اپلیکیشن های شطرنج

ا
چس 24 [شطرنج 24]
یک اپلیکیشن عالی شطرنجی
Chess24 Application
ا


 بازی با مگنوس کارلسن
Play Magnus Application


 پلی چس آنلاین 

PlayChess Application

 فریتس (نسخه اندروید) 

اپلیکیشن فریتز شطرنج


استوکفیش

Stockfish Application

چس:  آی او اِس - اندروید

 Chess.com Application 


فالوچس:  آی او اِس - اندروید

Follow Chess Application


شطرنج شردر 

Shredder Chess Application

تاکتیک های شطرنج (iOS) 

Chess Tactics Application


ساعت شطرنج
آی او اِس - اندروید

Chess Clock Application
سایر اپ های شطرنجی

سه باور غلط در شطرنج

سه باور غلط درباره ی شطرنج
برگردان از "رامان رامتین"

نابغه ی دوران



الکساندر آلخین، نابغه ی دوران

با تشکر از "غلامرضا خواجویی نژاد"

اینستاگرام آچمز
گشایش پارسی



گشایش پارسی

به کوشش "مهدی دوستکام"

آچمز در آپارات

Chess.com

چس بمب

تست

سیزدهمین دوره مسابقات بین المللی دوبی




سیزدهمین دوره مسابقات دوبی
با حضور 9 شطرنج باز ایرانی

سیزدهمین دوره مسابقات شطرنج بین المللی دوبی امارات با حضور 167 شرکت کننده متشکل از 40 استاد بزرگ، 9 استاد بزرگ بانوان، 22 استاد بین المللی، 3 استاد بین المللی بانوان، 16 استاد فیده و 6 استاد فیده بانوان از 31 کشور دنیا در حال برگزاری است.

حضور 14 استاد بزرگ بالای درجه 2600 و 31 استاد بزرگ بالای درجه 2500 به این دوره از مسابقات گرمای خاصی بخشیده است ضمن اینکه تمامی بازیکنان حاضر در این رقابت ها دارای درجه بین المللی می باشند.

شایان ذکر است 9 شطرنج باز ایرانی در این دوره از مسابقات حضور دارند. متاسفانه استاد بزرگ احسان قائم مقامی که سابقه کسب مقام اول (مشترک) این مسابقات را دارد به علت عدم صدور روادید از حضور در این رقابت ها بازماند. [همانند اتفاق مشابه برای توفیقی و گلی زاده در دو سال پیش] این در حالی است که مسولان برگزاری مسابقات با حضور قهرمان کشورمان از دور دوم (با تساوی در دور اول) نیز موافقت کرده بودند. قائم مقامی در سال گذشته نیز برای حضور در این رقابت ها بیش از ده ساعت در ترانزیت قرار داشت!! [شایسته بود با توجه به سابقه درخشان اماراتی ها در مهمان نوازی! برای اخذ روادید تمهیدات بهتری اندیشیده و یا حداقل زودتر اقدام می شد]

گفتنی است سرداوری این مسابقات که طی 9 دور به روش سوئیسی برگزار خواهد شد، به عهده "کاستو آبوندو" داور بین المللی فیلیپینی است. این درحالی است که "مهدی عبدالرحیم" داور بین المللی سرشناس امارات و رئیس کمیته داوران اتحادیه شطرنج اعراب نیز در این مسابقات با عنوان نایب سرداور به قضاوت می پردازد!

 قرعه کشی و نتایج دور به دور :  1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9     

 مشاهده زنده بازی ها:  میزهای 1 تا 19 - 20 تا 31

 دریافت فایل بازی ها:  1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9

 
مشاهده گالری تصویر مسابقات      مشاهده سایت رسمی مسابقات  
ا


محل برگزاری مسابقات


نمایی از سالن مسابقات

دور اول: دور اول مسابقات در محل تالار مسابقات باشگاه شطرنج دوبی برگزار شد که نتایج جالب توجه شطرنج بازان ایرانی از این قرار است: شایسته قادرپور در همان آغاز مسابقات، شوک بزرگی به یکی از مدعیان کسب عنوان قهرمانی وارد ساخت. استاد بین المللی بانوان کشورمان در این دور با پیروزی 54 حرکته روی میز شش خود در برابر استاد بزرگ "الکسی الکساندروف" با درجه بین المللی 2638 دست به کار بزرگی زد.


درخشش قادرپور در دور اول مسابقات (تصویر مربوط به مسابقات دیگری است)

جالب اینکه همسر قادرپور یعنی استاد بزرگ احسان قائم مقامی در دور آخر همین سری مسابقات در سال گذشته با قبول باخت در برابر این حریف از کسب مقام اول مشترک مسابقات بازماند! الکساندروف 37 ساله نایب قهرمان سابق اروپا و دارای چهار عنوان قهرمانی شطرنج بلاروس است.

ساراسادات خادم استاد فیده بانوان 14 ساله کشورمان نیز پس از انجام 75 حرکت، "اشوت آناستازیان" 46 ساله استاد بزرگ با سابقه ارمنستان با درجه 2556 را متوقف کرد. آناستازیان تا کنون 8 بار به مقام قهرمانی شطرنج ارمنستان رسیده است. وی از سال 2010 مربی گری تیم ملی بانوان این کشور را نیز به عهده دارد. 

استاد بزرگ بانوان آتوسا پورکاشیان در برابر "ناتون داسگوپتا" (1830) هندی کار سختی در پیش نداشت اما امیر کوثری نیا استاد فیده 15 ساله کشورمان به "آبهیجیت گوپتا" استاد بزرگ هند باخت.

از دیگر نتایج جالب توجه این دور از مسابقات می توان به پیروزی "سانال واهب" شطرنج باز 13 ساله ترک در برابر استاد بزرگ "جان لودویک همر" نروژی با درجه بین المللی 2606 اشاره داشت!

دور دوم: پیروزی شاهین کوهستانی [شطرنج باز محروم ایرانی!] در برابر "میخایل سیمانتسف" استاد بزرگ اوکراین با درجه بین المللی 2556 مهمترین نتیجه کسب شده شطرنج بازان کشورمان در این دور بود.


پیروزی 33 حرکته شاهین کوهستانی در برابر استاد بزرگ اوکراین! 

شایسته قادرپور این بار در یک هماورد ایرانی به قهرمان سابق شطرنج کشورمان استاد فیده حسن عباسی فر باخت. آتوسا پورکاشیان نیز نتیجه را در برابر قهرمان سابق گرجستان استاد بزرگ "لوان پانسولایا" (2595) واگذار کرد. ساراسادات هم در برابر استاد بزرگ 37 ساله روسیه "سرگی ایسکوسنی" (2481) کاری از پیش نبرد.

باخت روی میز پنج قهرمان سابق آسیا و دستیار قهرمان حال حاضر جهان، استاد بزرگ "سوریا شخار گانگولی" (2643) آن هم در برابر شطرنج باز هموطن در این دور بسیار غیر منتظره بود.

دور سوم: بازهم بهترین نتیجه جالب توجه ایرانی ها توسط شاهین کوهستانی 18 ساله کسب شد. شاهین در دور سوم روی میز 10 مسابقات با مهره سفید به مصاف استاد بزرگ یونان "استلیوس هالکیاس" (2579) رفت و با ارائه یک بازی دقیق موفق شد این حریف نیرومند را با نتیجه تساوی متوقف کند.


کوهستانی تا به اینجای کار با عملکرد معادل 2580، 17 واحد به درجه اش افزوده است!!

حسن عباسی فر روی میز 3 مسابقات با مهره سیاه به "سرگی ولکوف" استاد بزرگ روس با درجه 2621 باخت. آتوسا پورکاشیان (2371) نیز در کمال ناباوری روی میز 44 در برابر "ملیسا گریف" (2080) همتایش از افریقای جنوبی تسلیم شد!


پیروزی سعید عربی در برابر قهرمان سابق نوجوانان آسیا

سعید عربی شطرنج باز مشهدی کشورمان با پیروزی در برابر قهرمان سابق نوجوانان آسیا "خوسلا شیون" هندی با درجه 2391 خوش درخشید اما انگیزه های علی عابدی قهرمان حال حاضر شطرنج سریع کشور نیز در برابر "محمد ال-سید" (2485) استاد بزرگ قطر و قهرمان شطرنج غرب آسیا کاری از پیش نبرد.

دور چهارم: در یک روز بد برای شطرنج بازان شاخص کشورمان، شاهین کوهستانی با مهره سیاه در برابر "قدیر حسینوف" استاد بزرگ آذری با درجه 2584 در اواسط بازی پیشنهاد تساوی را نپذیرفت! و باخت را پذیرا شد. حسینوف که سابقه چندین حضور و حتی کسب عنوان قهرمانی لیگ برتر شطرنج ایران را دارد در سال 2009 با تیم جمهوری آذربایجان عنوان قهرمانی اروپا را کسب نموده است. 

حسن عباسی فر در برابر "ورونیکا اشنایدر" استاد بین المللی بانوان مجارستان با درجه 2247 نتیجه را واگذار کرد و سعید عربی به "زوپاده سوآپنیل" 2411" استاد بین المللی هند باخت.


کوهستانی پیشنهاد تساوی استاد بزرگ قدیر حسینوف را رد کرد!

دور پنجم: شایسته قادرپور بر "سوایانگسو ساتیاراگیان" استاد بین المللی هند با درجه بین المللی 2459 غلبه کرد. کوهستانی در برابر قهرمان شطرنج کشور میزبان استاد بزرگ "سالم ارصالح" (2511) مغلوب شد.

دیدار فوق العاده جذاب و دیدنی ساراسادات خادم در برابر "اورخان عبدولوف" آذری با درجه 2327 با نتیجه تساوی پایان یافت. حسن عباسی فر نیز در برابر "دینارا سادواکاسوآ" (2207) استاد فیده بانوان 15 ساله قزاقستان، سومین باخت پیاپی اش را متحمل شد!

برای مشاهده ادامه گزارش دور به دور مسابقات اینجا کلیک بفرمایید



ارسال شده در مورخه : يكشنبه، 21 فروردين ماه، 1390 توسط admin  پرینت
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 انعکاس خبر بازگشت کامبوزیا در فیده و آسیا  [ دوشنبه، 21 دي ماه، 1388 ] 3338 مشاهده
 استاد بزرگ احسان قائم مقامی در آلمان!  [ پنجشنبه، 19 آبان ماه، 1390 ] 4384 مشاهده
 شطرنج بازان ایرانی در لاس وگاس آمریکا  [ شنبه، 30 خرداد ماه، 1394 ] 2196 مشاهده
 آغاز مسابقات قهرمانی تیمی آقایان جهان  [ دوشنبه، 31 فروردين ماه، 1394 ] 3081 مشاهده
 ویدیو: بابی فیشر پس از غلبه بر پتروسیان  [ چهارشنبه، 20 مرداد ماه، 1395 ] 1583 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب