چراغ روشن شطرنج ایران

«آچــــــــمز»
چراغ روشن شطرنج ایران
به قلم استاد "محمد زارعی"

جام جهانی 2017


Levon Aronian  Chess World Cup
آرونیان، قهرمان جام جهانی

همه از یک خانواده ایم


ااا











ا

بخش ایران در سایت نتایج

اپلیکیشن های شطرنج

ا
چس 24 [شطرنج 24]
یک اپلیکیشن عالی شطرنجی
Chess24 Application
ا


 بازی با مگنوس کارلسن
Play Magnus Application


 پلی چس آنلاین 

PlayChess Application

 فریتس (نسخه اندروید) 

اپلیکیشن فریتز شطرنج


استوکفیش

Stockfish Application

چس:  آی او اِس - اندروید

 Chess.com Application 


فالوچس:  آی او اِس - اندروید

Follow Chess Application


شطرنج شردر 

Shredder Chess Application

تاکتیک های شطرنج (iOS) 

Chess Tactics Application


ساعت شطرنج
آی او اِس - اندروید

Chess Clock Application
سایر اپ های شطرنجی

سه باور غلط در شطرنج

سه باور غلط درباره ی شطرنج
برگردان از "رامان رامتین"

نابغه ی دوران



الکساندر آلخین، نابغه ی دوران

با تشکر از "غلامرضا خواجویی نژاد"

اینستاگرام آچمز
گشایش پارسی



گشایش پارسی

به کوشش "مهدی دوستکام"

آچمز در آپارات

Chess.com

چس بمب

تست

سومین باخت پیاپی قهرمان بانوان جهان!!

+ شادی پریدر در مشهد!    



دور سوم قهرمانی شطرنج آسیا
نوروزی سومین باخت یفان را رقم زد!
پوررمضانعلی بازهم برد

متاسفانه اغلب نمایندگان کشورمان در دور سوم مسابقات شطرنج قهرمانی آسیا نتایج جالبی کسب ننمودند. نکته جالب توجه این که شادی پریدر نخستین استاد بزرگ بانوی تاریخ ایران از دور دوم برای کمک به "الویزاس کوینیس" مربی لیتوانیایی تیم ملی ایران خود را به شهر مشهد رسانده است.


رکورددار قهرمانی بانوان کشور در مشهد مربیگری می کند

در این دور برای نخستین بار، میز یک برنده داشت چرا که تجربه های "زیانگژی بو" با تلفظ دقیق "زیانگشه بو" در برابر "پریمرجان نگی" قهرمان نوجوان هند تبدیل به امتیاز کامل شد. بدین ترتیب استاد بزرگ 25 ساله چینی با کسب 3 امتیاز صدر جدول را به تنهایی در تسخیر خود در آورد.

روی میز دو "رینات جومابایف" قزاق و "یانگی یو" به تساوی رسیدند. همچنین ساسیکیران و هریکریشنا روی میز های سه و چهار پیروز شدند و "شخار گانگولی" روی میز 5 در برابر "باسکاران ادهیبان" شطرنج باز هموطن با نتیجه تساوی متوقف شد.

اما بدون شک یکی از بهترین نتیجه های این دور ایرانی ها را بازهم استاد فیده امیررضا پوررمضانعلی کسب کرد. استاد فیده بلندقامت و خمامی کشورمان با غلبه بر استاد بزرگ "کائو سانگ" ملی پوش ویتنام با درجه بین المللی 2547 بار دیگر خوش درخشید.

در دیگر دیدارها سیدجواد علوی مقدم به "وسلی سو" استاد بزرگ و قهرمان فیلیپین باخت. احسان قائم مقامی برای سومین بار متوالی با نتیجه تساوی [این بار در برابر "اولیور باربوسا" استاد بین المللی فیلیپین با درجه 2506] متوقف شد.

احسان در این روزها به جز درگیری در برخی مسائل حاشیه ای و رویارویی با برخی جوسازی ها، دغدغه های فراوانی همچون وضعیت مبهم قراردادش با باشگاه پرسپولیس [و البته تشدید آن با موضع گیری فدراسیون] دارد. در بین تماشاچیان این دوره از مسابقات، استاد فیده حمیدرضا محمدی یکی از آنالیزورهای احسان قائم مقامی نیز به چشم می خورد.

پوریا درینی به "جون ژائو" (2574) استاد بزرگ زخم خورده چینی که در دور گذشته با یک غفلت در برابر احمدی نیا وضعیت برنده را با تساوی عوض کرد، باخت.

الشن مرادی در طولانی ترین بازی این دور [69 حرکت] در برابر "چن وانگ" (2436) شطرنج باز بدون عنوان چینی به تساوی رضایت داد و محمدمیران خادمی روی میز 19 مسابقات! به بخت نخست قهرمانی استاد بزرگ "رستم قاسمجانوف" (2685) باخت. شاهین ساده و ابراهیم احمدی نیا نیز به ترتیب در برابر استادان بزرگ ویتنام و هند مغلوب شدند.

اما سطح این دوره از مسابقات آن قدر بالاست که بر روی میز 23 مسابقات (از مجموع 25 میز) امید نوروزی قهرمان سابق نوجوانان کشورمان با قرعه استاد بزرگ "یفان هو" (2612) قهرمان حال حاضر بانوان جهان مواجه شد و جالب اینکه در نهایت پس از انجام 59 حرکت به یک پیروزی ارزشمند نیز دست یافت. بدین ترتیب خاطره کابوس وار سه باخت پیاپی در ایران، تا مدت ها از ذهن این اعجوبه چینی که سابقه پیروزی در برابر بسیاری از بزرگان دنیا دارد، پاک نخواهد شد.

در بخش بانوان نتیجه های نمایندگان کشورمان که تا به اینجای کار عملکرد مطلوبی داشتند به یکباره برعکس شد.

آتوسا پورکاشیان که مدافع عنوان قهرمانی است، دومین باختش را در برابر "نگوین تی مای هونگ" (2309) استاد بین المللی بانوان ویتنام متحمل شد. شاید اگر پورکاشیان در دیدار دور اول در وضعیت بهتر غفلت نمی کرد حال اوضاع به این گونه رقم نمی خورد.

هم حجازی پور باخت و هم حکیمی فرد ... میترا حجازی پور روی میز دو به "دروناولی هاریکا" (2520) استاد بین المللی نیرومند هند و بخت نخست قهرمانی باخت و غزل حکیمی فرد روی میز سه نتیجه را به "کیان هوآنگ" استاد بزرگ بانوان چین با درجه 2400 واگذار کرد.

اما در نیمه پر لیوان، مینو عسگری زاده پدیده این دوره از مسابقات با شکست قهرمان سابق بانوان هند "گاته سواتی" (2317) ضمن کسب دومین امتیاز، عملکردش را به عدد 2468 رساند!!

ساراسادات خادم در برابر "هوآنگ تی بائو ترام" (2325) استاد بزرگ بانوان ویتنام هرچند که برای سومین بار پیاپی وضعیت بهتر را با تساوی عوض کرد اما حداقل به مسئله مهم نباختن در این گونه جداول توجه داشت. خادم با سه تساوی متوالی و 1.5 امتیاز در دور بعد به مصاف "ژانقی تان" چینی که از قضا او نیز دارای سه تساوی است می رود تا در دور چهارم شاهد پیکار بانوهای مساوی باشیم!

در سوی دیگر شایسته قادرپور 0.5 امتیازی با پیروزی در برابر "سومیا سوآمیناتان" استاد بزرگ بانوان هند با درجه 2374، به وضعیتش در جدول رده بندی سر و سامان داد. هما علوی نیز با شکست فرزانه قادری با درجه 1717 که از دور دوم مسابقات به جدول اضافه شده است به نخستین پیروزی خود در این رقابت ها دست یافت.

ظاهراً مسئولین برگزاری مسابقات با اضافه کردن یک بازیکن [مریم وردکار از استان میزبان] به جدول زوج!! مسابقات، برای جبران اشتباه عجیبشان یک بازیکن دیگر را نیز از دور دوم به جدول اضافه می کنند. البته ما نیز همچون شما شطرنج دوستان عزیز امیدواریم این اشتباه بدون هیچ قصد و غرضی، سهواً صورت پذیرفته باشد و مسئولین با اقدامی نسنجیده، آبروی شطرنج ایران را به خطر نیانداخته باشند. هرچند اگر قرار به اضافه شدن بازیکن دومی برای جبران این خطا بود، عزیزان دیگری همچون رعنا حکیمی فرد نایب قهرمان حال حاضر نوجوانان جهان به شدت ارجح بودند.

متاسفانه در جدول 29 نفره و ساده این دوره از قهرمانی بانوان قاره، شاهد اتفاقات عجیبی دیگری از جمله حضور یک شطرنج باز ایرانی با نام "مریم اله وردی" در لیست دور اول مسابقات بودیم! که البته از دور دوم، نام و سوابق این اقدام، کلاً از سایت رسمی نتایج (و نه اذهان عمومی) محو شد.

تصاویر این دور به گزارش اضافه خواهد شد

 دریافت فایل PGN بازی ها 

بخش آزاد       1 2 - 3
بخش بانوان   1 - 2 - 3

> مشاهده سایت های رسمی نتایج مسابقات
> گزارش دور به دور آچمز:  1 - 2 - 3
>
مشاهده جدول زمان بندی مسابقات
> مشاهده اطلاعات بیشتر

            



ارسال شده در مورخه : پنجشنبه، 15 ارديبهشت ماه، 1390 توسط admin  پرینت
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 مرحله دوم کاندیداها شروع شد !!!  [ چهارشنبه، 16 خرداد ماه، 1386 ] 1558 مشاهده
 پایان سومین دوره مسابقات جام شهید رجایی  [ سه شنبه، 26 شهريور ماه، 1392 ] 1706 مشاهده
 دیدار رئیس فیده با حسن روحانی  [ دوشنبه، 25 بهمن ماه، 1395 ] 966 مشاهده
 ژانویه 2018: نگاهی به فهرست جدید فیده  [ يكشنبه، 10 دي ماه، 1396 ] 917 مشاهده
 بلیتس  [ پنجشنبه، 29 تير ماه، 1391 ] 818 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب