چراغ روشن شطرنج ایران

«آچــــــــمز»
چراغ روشن شطرنج ایران
به قلم استاد "محمد زارعی"

جام جهانی 2017


Levon Aronian  Chess World Cup
آرونیان، قهرمان جام جهانی

همه از یک خانواده ایم


ااا











ا

بخش ایران در سایت نتایج

اپلیکیشن های شطرنج

ا
چس 24 [شطرنج 24]
یک اپلیکیشن عالی شطرنجی
Chess24 Application
ا


 بازی با مگنوس کارلسن
Play Magnus Application


 پلی چس آنلاین 

PlayChess Application

 فریتس (نسخه اندروید) 

اپلیکیشن فریتز شطرنج


استوکفیش

Stockfish Application

چس:  آی او اِس - اندروید

 Chess.com Application 


فالوچس:  آی او اِس - اندروید

Follow Chess Application


شطرنج شردر 

Shredder Chess Application

تاکتیک های شطرنج (iOS) 

Chess Tactics Application


ساعت شطرنج
آی او اِس - اندروید

Chess Clock Application
سایر اپ های شطرنجی

سه باور غلط در شطرنج

سه باور غلط درباره ی شطرنج
برگردان از "رامان رامتین"

نابغه ی دوران



الکساندر آلخین، نابغه ی دوران

با تشکر از "غلامرضا خواجویی نژاد"

اینستاگرام آچمز
گشایش پارسی



گشایش پارسی

به کوشش "مهدی دوستکام"

آچمز در آپارات

Chess.com

چس بمب

تست

چند مصاحبه راجع به تبانی های سریالی!!



چند مصاحبه
راجع به ماجرای تبانی های سریالی!!

تعليق محروميت خاطیان در پي اظهار ندامت
كريمي: تباني شطرنج ‌بازان ديگر هم بررسي مي ‌شود

دبير فدراسيون شطرنج گفت: گزارش‌ها و ادعاهايي درباره تباني برخي شطرنج‌ بازان وجود دارد كه اين موضوع هم مورد بررسي قرار مي ‌گيرد.

هادي كريمي در گفت ‌و گو با خبرنگار ورزشي باشگاه خبري فارس «توانا»، در خصوص محروميت توفيقي و گلي ‌زاده به علت تباني در مسابقات قهرماني كشور عنوان كرد: ما اين حكم را 15 فروردين با 3 سال محروميت صادر كرديم و پس از آن اين 2 نفر درخواست تجديد نظر كردند. در درخواست تجديد نظر بايد مستنداتي ارائه شود در حالي كه اين افراد فقط اظهار پشيماني كردند.

وي ادامه داد: با توجه به اينكه اين افراد جوان بودند و خودشان اظهار پشيماني و ندامت كردند، كميته انضباطي يك سال محروميت آنها را به تعليق درآورد و 2 سال محرومت قطعي را در 14 ارديبهشت اعلام كرد.

دبير فدراسيون شطرنج با اشاره به اينكه مسابقات قهرماني كشور تحت الشعاع اين موضوع قرار گفت؛ خاطرنشان كرد: بدترين جرم در ورزش همين بحث تباني است و زماني كه با اعتراف بازيكن همراه مي‌شود و مدارك و شواهد دال بر اين موضوع دارد بايد برخورد سنگيني با آنها صورت گيرد. اين موضوع در معتبرترين مسابقات ايجاد شد و حق افراد ديگر ضايع شد.

كريمي حضور افراد ديگر در بحث تباني را ممكن دانست و افزود: اسم اشخاص ديگر نيز در بحث تباني مطرح شده است و گزارش‌هايي در اين زمينه به دست ما رسيده و برخي افراد نيز ادعاهايي دارند. به همين دليل فدراسيون تصميم گرفت اين موضوع را بررسي كند و رده ‌بندي مسابقات قهرماني را در حال حاضر باطل اعلام كرد.

وي درباره معرفي ساير نفرات يادآور شد: اسمي از نفرات نمي ‌برم، زيرا هنوز اين موضوع ثابت نشده است و بايد بررسي شود. مسابقات قهرماني بار ديگر تكرار نمي ‌شود، بلكه افراد از امتيازات اين مسابقات بهره ‌مند نخواهند شد.

كريمي درباره اعزام 3 نفر برتر به رقابت ‌هاي قهرماني غرب آسيا كه 13 تير در امارات برگزار مي ‌شود، تصريح كرد: متاسفانه بحث تباني ما را با مشكلاتي روبرو كرده است و نمي ‌دانيم چه نفراتي را اعزام كنيم. بايد پس از بررسي مشخص شود چه افرادي تباني كرده ‌اند. تا پايان هفته آينده تلاش مي ‌كنيم اين موضوع مشخص شود و افراد خاطي را معرفي كنيم.

 منبع: فارس نیوز

 

فعلاً نام هیچ فردی اعلام نمی شود
کامبوزیا: پیش از صدور رای نهایی نام هیچ فردی اعلام نمی شود

شائبه وجود تبانی در مسابقات شطرنج قهرمانی کشور آقایان در سال گذشته موجب شد تا رده بندی این مسابقات تا اطلاع ثانوی ابطال شود.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شطرنج، مهندس کامبوزیا رئیس فدراسیون ایران و نایب رئیس فدراسیون بین المللی شطرنج در گفت و گویی به تشریح این شرایط پرداخت.

وی در این باره گفت: "با توجه به بررسی های صورت گرفته درباره مسابقات قهرمانی کشور متوجه شدیم که متاسفانه برخی از بازیکنان در این مسابقات برای ایجاد تغییر در جدول رده بندی دست به تبانی زده اند که این افراد در جلسات متعدد کمیته انضباطی به تبانی خود اعتراف کرده اند. با توجه به اینکه خود بازیکنان متخلف به عمل خود اعتراف کردند، کمیته انضباطی نیز برای آنها حکمی صادر کرد و این حکم به آنها ابلاغ شد."

رئیس فدراسیون شطرنج همچنین اعلام کرد: "بعد از این ماجرا مدارکی بدست آمد که نشان می داد به غیر از این دو بازیکن، افراد دیگری هم در این مسابقات مرتکب تخلفات مشابهی شده اند. به دلیل اینکه حساسیت موضوع برای فدراسیون بسیار زیاد است و دوست نداریم حق هیچ فردی نیز پایمال شود، بررسی موضوع را به کمیته انضباطی سپردیم."

نایب رئیس فدراسیون بین المللی شطرنج درباره ابطال جدول رده بندی مسابقات شطرنج قهرمانی کشور گفت: "با توجه به مستندات موجود فعلا جدول رده بندی مسابقات شطرنج قهرمانی کشور را تا اطلاع ثانوی باطل اعلام کرده ایم تا پس از بررسی های نهایی و رای کمیته انضباطی به طور شفاف موارد را اعلام کنیم. بررسی ها نیز به زودی انجام خواهد گرفت و به اطلاع همگان می رسد."

مهندس کامبوزیا در پایان درباره اینکه کدام افراد در این ماجرا حضور داشته اند گفت: "نام افرادی اعلام شده و مستنداتی نیز وجود دارد اما هنوز اثبات نشده است که این افراد مرتکب تخلف شده اند. تا زمانی که پرونده به طور کامل بررسی نشود و تخلف افراد نیز به طور شفاف مشخص نشود، نمی توانیم نام فردی را اعلام کنیم. در حال حاضر نیز کمیته انضباطی به بررسی مستندات مشغول است و نتیجه به زودی اعلام خواهد شد.

 منبع: فدراسیون شطرنج

 

در واكنش به محروميت 2 ساله
گلي ‌زاده: مسئله تباني در شطرنج را از مسئولان فدراسيون پيگيري كنيد

خبرگزاري فارس: شطرنج‌باز ايران كه از سوي فدراسيون 2 سال محروم شده گفت: هيچ نظري در اين مورد ندارم و اين مورد را از مسئولان فدراسيون پيگيري كنيد.

اصغر گلي‌زاده در گفت ‌و گو با خبرنگار ورزشي باشگاه خبري فارس «توانا»، در خصوص راي صادر شده فدراسيون شطرنج مبني بر محروميت 2 ساله وي عنوان كرد: راجع به اين موضوع بهتر است از مسئولان فدراسيون بپرسيد. مسئولان هنوز چيزي به ما نگفته ‌اند،‌اما آنها بهتر مي توانند در مورد بحث تباني پاسخگو باشند.

وي ادامه داد: در اين مورد چيزي نمي ‌توانم بگويم. من نظري ندارم و نمي ‌توانم صحبت كنم.
اين شطرنج ‌باز در پاسخ به اين سوال كه آيا اعتراضي كرده يا خير، خاطر نشان كرد: اعتراض كردم، اما نمي ‌خواهم در حال حاضر هيچ صحبتي انجام دهم.

 منبع: فارس نیوز

ا

در واكنش به محروميت 2 ساله 
توفيقي: محروميت بايد عادلانه باشد

خبرگزاري فارس: شطرنج ‌باز محروم شده از سوي فدراسيون گفت: نظري در مورد محروميت خود ندارم، اما معتقدم كه بايد عادلانه رفتار مي‌شد.

همايون توفيقي در گفت ‌و گو با خبرنگار ورزشي باشگاه خبري فارس «توانا»، در خصوص راي فدراسيون شطرنج مبني بر محروميت 2 ساله وي به علت تباني عنوان كرد: صحبتي در اين زمينه ندارم. فدراسيون حتما دليلي داشته كه استاد بزرگ و بازيكن تيم ملي خود را 2 سال محروم مي ‌كند.

وي در مورد اعتراض به اين راي افزود: نمي‌ توان مدركي ارائه كرد. بگذاريد 2 سال محرومم كنند. من در اين زمينه نظري ندارم. نفس عمل آنها نادرست است. اگر با 50 نفر اين موضوع را مطرح كنيد تاييدش نخواهند كرد.

اين شطرنج‌باز درباره محروميت 2 ساله خود خاطرنشان كرد: هيچ جاي دنيا براي تباني يك بازيكن چنين محروميت سنگيني را در نظر نمي‌ گيرند. جريمه يك بازيكن بايد عادلانه باشد. به طور مثال بازيكني در زمين فوتبال بدترين خطا را مرتكب مي‌شود و فحش و كلمات زشت نيز به كار مي ‌برد، اما 2 جلسه محروم مي ‌شود. به هر حال من اعتراضي ندارم، فدراسيون شطرنج ماست و نمي ‌توان كاري كرد.

توفيقي تصريح كرد: براي اين موضوع حتي يك بار هم به فدراسيون زنگ نزدم و معتقدم فدراسيوني كه اين قدر راحت جوان خود را كنار مي ‌گذارد دليلي ندارد كه من براي آنها بازي كنم.

وي در مورد اينكه حكم تباني را قبول دارد يا نه؛ تاكيد كرد: قبول داشتن و يا رد اين موضوع براي من فرقي ندارد، زيرا حكم صادر شده و در صورت محروم خواهم بود. 2 سال و شايد هم بيشتر خانه ‌نشين مي ‌شوم. [این مصاحبه تکذیب شد]

 منبع: فارس نیوز



ارسال شده در مورخه : پنجشنبه، 12 خرداد ماه، 1390 توسط admin  پرینت
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 دومین دوره مسابقات شطرنج جام دهخدا  [ پنجشنبه، 26 شهريور ماه، 1394 ] 1555 مشاهده
 گزارش دور سوم جام رمضان بانوان تهران  [ سه شنبه، 17 مهر ماه، 1386 ] 1802 مشاهده
 كوشا مي نويسد : پايان مسابقات جام معلم تهران  [ شنبه، 4 خرداد ماه، 1387 ] 2443 مشاهده
 مستند شطرنج با زیرنویس فارسی به بازار آمد  [ جمعه، 13 آذر ماه، 1388 ] 6880 مشاهده
 یک هفته به انتشار فهرست درجه بین المللی جدید  [ شنبه، 4 تير ماه، 1390 ] 2415 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب