خوش آمدید
چهارشنبه، 19 ارديبهشت ماه، 1403
چراغ روشن شطرنج ایران

«آچــــــــمز»
چراغ روشن شطرنج ایران
به قلم استاد "محمد زارعی"

جام جهانی 2017


Levon Aronian  Chess World Cup
آرونیان، قهرمان جام جهانی

همه از یک خانواده ایم


ااا











ا

بخش ایران در سایت نتایج

اپلیکیشن های شطرنج

ا
چس 24 [شطرنج 24]
یک اپلیکیشن عالی شطرنجی
Chess24 Application
ا


 بازی با مگنوس کارلسن
Play Magnus Application


 پلی چس آنلاین 

PlayChess Application

 فریتس (نسخه اندروید) 

اپلیکیشن فریتز شطرنج


استوکفیش

Stockfish Application

چس:  آی او اِس - اندروید

 Chess.com Application 


فالوچس:  آی او اِس - اندروید

Follow Chess Application


شطرنج شردر 

Shredder Chess Application

تاکتیک های شطرنج (iOS) 

Chess Tactics Application


ساعت شطرنج
آی او اِس - اندروید

Chess Clock Application
سایر اپ های شطرنجی

سه باور غلط در شطرنج

سه باور غلط درباره ی شطرنج
برگردان از "رامان رامتین"

نابغه ی دوران



الکساندر آلخین، نابغه ی دوران

با تشکر از "غلامرضا خواجویی نژاد"

اینستاگرام آچمز
گشایش پارسی



گشایش پارسی

به کوشش "مهدی دوستکام"

آچمز در آپارات

Chess.com

چس بمب

تست

قائم مقامی در کورسیکای فرانسه خبرساز شد

استاد بزرگ کشورمان در برابر نماینده رژیم اشغالگر حاضر نشد    



استاد بزرگ قائم مقامی در فرانسه
حضور در مسابقات بین المللی کورسیکا

رقابت های شطرنج آزاد بین المللی کورسیکا با حضور بیش از 700 شرکت کننده از 20 کشور دنیا در شهر کورسیکای فرانسه آغاز شد.

علی رغم بحران های مالی اخیر اروپا و جهان برای این دوره از رقابت ها 95000 یورو [!!] جایزه در نظر گرفته شده که 60000 یورو از آن به جدول استادان اختصاص یافته است.

نکته جالب توجه این که "ویسواناتان آناند" قهرمان هندی حال حاضر جهان در حاشیه این دوره از رقابت ها یک دیدار همزمان برگزار خواهد نمود.

کورسیکا محل تولد ناپلئون بناپارت می باشد

نحوه برگزاری: جدول استادان این دوره از مسابقات طی روزهای 22 لغایت 29 اکتبر در 9 دور به روش سوئیسی [با زمان 1:30 + 30 ثانیه] برگزار خواهد شد. در پایان 14 نفر برتر [به علاوه استادان بزرگ ویسواناتان آناند و شهریار ممدیاروف] نفرات حاضر در مرحله فینال مسابقات که در 31 اکتبر آغاز می شود را تشکیل خواهند داد. در آن مرحله بازیکنان در هر دور دو دیدار رفت و برگشت سریع [15 دقیقه + 3 ثانیه] به روش حذفی برگزار خواهند کرد. در صورت تساوی کار به دو دیدار رعدآسا [3 دقیقه + 2 ثانیه] خواهد کشید و در نهایت اگر دیدارهای رعدآسا کارساز نشد دیدار رستاخیز تکلیف برنده نهایی را مشخص خواهد کرد. ضمناً تساوی توافقی در این مسابقات ممنوع است.

 قرعه و نتایج دور:  1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9
 سایت رسمی مسابقات
 مشاهده اطلاعات بیشتر

اا
 مشاهده زنده بازی ها
ا

دور اول  استاد بزرگ احسان قائم مقامی قهرمان حال حاضر کشورمان نیز در جدول اصلی این دوره از مسابقات [با حضور 175 شرکت کننده] حضور یافته است که در دور نخست با مهره سیاه در 37 حرکت "مارتین دوبویس" شطرنج باز کشور میزبان با درجه بین المللی 2017 را مغلوب کرد. با خبر شدیم داور بین المللی کشورمان مهرداد پهلوان زاده نیز در این دوره از مسابقات حضور دارد البته این بار نه به عنوان سرداور یا داور بلکه به عنوان بازیکن! وی که دارای درجه بین المللی 2136 است کار خود را با پیروزی در برابر "لودویک گروسه" شطرنج باز کشور میزبان با درجه 1741 آغاز نمود.

دور دوم  برترین شطرنج بار حال حاضر ایران که با درجه بین المللی 2583 بخت نهم قهرمانی است در دور دوم با غلبه بر "یانیک برتلوت" دیگر شطرنج باز کشور میزبان با درجه بین المللی 2286، 2 امتیازی شد. پهلوان زاده نیز با تساوی در برابر "ژان مولون" استاد بین المللی فرانسوی با درجه بین المللی 2379 خوش درخشید.

دور سوم  نخستین استاد بزرگ تاریخ کشورمان روی میز هفت مسابقات در مصاف با "واهه باقداساریان" شطرنج باز بدون عنوان ارمنستانی با درجه 2362 به نتیجه تساوی رضایت داد. قائم مقامی در سال گذشته نیز در رقابت های بین المللی نگروپونته یونان با این حریف در یک ماراتن 94 حرکته به تساوی رسیده بود. جالب اینکه باقداساریان در همان رقابت ها یکی از فجیع ترین باخت های زندگی اش را در 24 حرکت در برابر استاد بزرگ مرتضی محجوب پذیرا شد. اما در سوی دیگر مهرداد پهلوان زاده بازهم گل کاشت! وی در این دور روی میز 12 مسابقات "آدریان دموس" دیگر استاد بین المللی میزبان با درجه 2440 را نیز با نتیجه تساوی متوقف کرد. 

دور چهارم  در این دور استاد بزرگ احسان قائم مقامی که روی میز هفت مسابقات با قرعه "اهود شاچار" (2355) استاد فیده رژیم اشغالگر مواجه شده بود در دفاع از مردم مظلوم فلسطین در پشت میز مسابقه حاضر نشد و بدین ترتیب امتیاز کامل به نفع حریف 42 ساله رقم خورد.

شنیده ها حاکی از آن است که مسئولین برگزاری مسابقه قصد دارند قهرمان کشورمان را از ادامه مسابقات محروم کنند!!

روی میز 13 دیدار مهرداد پهلوان زاده با "رادوسلاو دیمیتروف" استاد بین المللی بلغارستان با درجه 2424 در جریان است. بازیکن-مربی-داور بین المللی اصفهانی الاصل کشورمان که از مسئولین بلندپایه کنفدراسیون شطرنج آسیا می باشد چند سالی است که در کشور امارات متحده عربی زندگی می کند. [دیمیتروف سرانجام پیروز پیکار شد]

خبر فوری: مسئولین برگزاری نام استاد بزرگ احسان قائم مقامی را در قرعه دور پنجم قرار ندادند!! بدین ترتیب قهرمان کشورمان که علی رغم فشارها و تهدیدات مسئولین برگزاری، حاضر به رویارویی با نماینده رژیم اشغالگر نشد به زودی به میهن مان باز خواهد گشت.

در حال حاضر این موضوع در صدر اخبار رسانه های شطرنجی جهان [از جمله Chessbase و  Chessdom] قرار گرفته است چرا که این نخستین بار است که شطرنج بازی پس از امتناع از رویارویی با نماینده رژیم اشغالگر از ادامه مسابقات محروم می شود. سایت هلندی Chessvibes هم به شیوه خودش این خبر را پوشش داد!

و این هم گزارش متفاوت سایت Chesswhy و اظهار نظر استاد بزرگ پاول الجانوف!

باید برای شنیدن ماجرای دقیق، منتظر بازگشت قهرمان کشورمان از فرانسه باشیم. مطمئناً قائم مقامی اظهارات جالبی راجع به این موضوع و مخصوصاً برخورد عجیب مسئولین برگزاری مسابقات خواهد داشت.

دور پنجم  متاسفانه مسابقات از این دور بدون حضور قهرمان کشورمان پیگیری خواهد شد. مهرداد پهلوان زاده که حالا تنها شطرنج باز ایرانی این رقابت ها است در دور پنجم با مهره سیاه در برابر "جاکوز بوتیر" شطرنج باز 53 ساله فرانسوی با درجه بین المللی 1925 به پیروزی رسید و 3 امتیازی شد. وی در دور ششم به مصاف دیگر شطرنج باز کشور میزبان خواهد رفت.

دور ششم و هفتم  پهلوان زاده در دور ششم با "باربارا پروست" شطرنج باز 21 ساله فرانسه به تساوی رسید و 3.5 امتیازی شد. وی همچنین در دور هفتم نتیجه را به استاد بزرگ بانوان "زینب ممدیاروف" با درجه بین المللی 2314 واگذار کرد. ممدیاروف که خواهر استاد بزرگ نامدار "شهریار ممدیاروف" (2746) می باشد، برترین شطرنج باز بانو و قهرمان چندین دوره جمهوری آذربایجان است.

 دور هشتم و آخر دور هشتم پانزدهمین دوره مسابقات بین المللی کورسیکا با پیروزی مهرداد پهلوان زاده در برابر "راجر کمبلن" شطرنج باز 60 ساله فرانسوی با درجه بین المللی 1603 به پایان رسید. پهلوان زاده نتیجه دور آخر را به "رافائل مالاساگنه" شطرنج باز نوجوان کشور میزبان با درجه 1906 واگذار کرد. بدین ترتیب شطرنج باز کشورمان با کسب 4 امتیاز به کار خود در این دوره از مسابقات پایان داد.

ارسال شده در مورخه : يكشنبه، 1 آبان ماه، 1390 توسط admin  پرینت
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 قهرمانی مقصودلو در یادبود مارگاریان 2018  [ چهارشنبه، 27 دي ماه، 1396 ] 972 مشاهده
 اخبار کوتاه آچمز - 5 و 6 آذر 94  [ پنجشنبه، 12 آذر ماه، 1394 ] 535 مشاهده
 قهرمانی مقتدرانه MVL در دورتموند آلمان  [ دوشنبه، 28 تير ماه، 1395 ] 1928 مشاهده
 درخشش درخشانی در خانتی مانسیسک روسیه  [ سه شنبه، 24 شهريور ماه، 1394 ] 3574 مشاهده
 برنامه شطرنج در زندان کوک کانتی شیکاگو  [ شنبه، 19 فروردين ماه، 1391 ] 2003 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب