چراغ روشن شطرنج ایران

«آچــــــــمز»
چراغ روشن شطرنج ایران
به قلم استاد "محمد زارعی"

جام جهانی 2017


Levon Aronian  Chess World Cup
آرونیان، قهرمان جام جهانی

همه از یک خانواده ایم


ااا











ا

بخش ایران در سایت نتایج

اپلیکیشن های شطرنج

ا
چس 24 [شطرنج 24]
یک اپلیکیشن عالی شطرنجی
Chess24 Application
ا


 بازی با مگنوس کارلسن
Play Magnus Application


 پلی چس آنلاین 

PlayChess Application

 فریتس (نسخه اندروید) 

اپلیکیشن فریتز شطرنج


استوکفیش

Stockfish Application

چس:  آی او اِس - اندروید

 Chess.com Application 


فالوچس:  آی او اِس - اندروید

Follow Chess Application


شطرنج شردر 

Shredder Chess Application

تاکتیک های شطرنج (iOS) 

Chess Tactics Application


ساعت شطرنج
آی او اِس - اندروید

Chess Clock Application
سایر اپ های شطرنجی

سه باور غلط در شطرنج

سه باور غلط درباره ی شطرنج
برگردان از "رامان رامتین"

نابغه ی دوران



الکساندر آلخین، نابغه ی دوران

با تشکر از "غلامرضا خواجویی نژاد"

اینستاگرام آچمز
گشایش پارسی



گشایش پارسی

به کوشش "مهدی دوستکام"

آچمز در آپارات

Chess.com

چس بمب

تست

برزیل گستره ای بسیار فراتر از فوتبال!



برزیل گستره ای بسیار فراتر از فوتبال
به قلم استاد فیده نیما جوانبخت

اولا! [سلام به زبان پرتغالی]

مسابقات قهرماني رده هاي سني آسيا که در سال 2009 در هندوستان برگزار شد، از سایر سفرهای تیم شطرنج ایران از یک جهت متفاوت بود! آن زمان شما با سفرنامه های خواندنی خود و نیز عکس های زیبا و جالب، این سفر را از سایر سفرهای تیم شطرنج ایران متمایز و به یاد ماندنی ساختید. پس از دو سال و اندی، تازه می خواهم از جنابعالی برای ارائه آن سفرنامه ها تشکر کنم!

پیش از اعزام به کشور برزیل، مقاله ای را به نام "فیجائـو" (آشنایی با جمهوری فدراتیو برزیل) خدمت تان تقدیم داشتم. شما با افزودن تصاویری زیبا، آن را خواندنی تر کردید و با درج آن در سایت آچمز، آن را در دسترس همگان از جمله جامعه شطرنج کشورمان قرار دادید.

دور اول چهارمین دوره فینال استادان گرند اسلم 2011 با حضور شش شرکت کننده (آناند، کارلسن، آرونیان، ایوانچوک، ناکامورا و والجو) در سائوپائولو برزیل گردید. این کشور در سال2011 میزبانی قهرمانی نوجوانان جهان را هم بر عهده  گرفت. مشخص است که برزیل می خواهد همچون ترکیه در عرصه شطرنج بیش از پیش فعال باشد و در آینده نیز میزبانی های دیگری را پذیرا خواهد شد. به همین دلیل شناخت بیشتر از این کشور در سفرهای آینده می تواند به کاروان های ورزشی میهنم کمک کند.


جوانبخت، چندی پیش برای دومین سال پیاپی به عضویت تیم ملی بزرگسالان ایران درآمد

اینک که سفر کاروان ورزشی ایران در مسابقات قهرمانی شطرنج نوجوانان جهان خاتمه یافته، مقاله دیگری را به نام "برزیل گستره ای بسیار فراتر از فوتبال" خدمت تان تقدیم می دارم. از آنجایی که با فاصله اندکی پس از بازگشت از برزیل، مسابقات فینال کشور در اهواز آغاز شد، با قدری تاخیر توانستم مقاله جدیدم را برایتان ارسال دارم. در تهیه این مقاله سعی کرده ام:

1- در عین اختصار مطالبم را عنوان کنم. (در قالب 67 نکته خواندنی)

2- مطالب را بر اساس جدیدترین و معتبرترین آمارها ارائه کنم.

3- فوتبال، اولين چيزي است كه بعد از شنيدن نام كشور برزيل در ذهن ها  تداعي مي شود. سعي من در نگارش اين مقاله همچون مقاله اولم "فیجائو"، اضافه كردن چند چيز ديگر به غیر از فوتبال در ذهن ها است، چرا که این کشور به واقع گستره ای است بسیار فراتر از فوتبال!

به قول شادروان پروفسور محمود حسابی: «زندگی یعنی پژوهش و فهمیدن چیزی جدید»

4- مطالب را برای خوانندگان ملموس بیان کنم. این ملموس و مفهوم بودن اطلاعات را از سخنرانی های شادروان «استیو جابز» فرا گرفته ام! جابز وقتی اعداد و آماری را اعلام می‌کرد، با مثال‌هایی ملموس به آن اعداد، معنا و مفهوم می‌بخشید. برای مثال وقتی در کنفرانس اعلام می‌کرد که تاکنون چهار میلیون آی-‌فون فروخته ‌ایم، این عدد  در ذهن مخاطبان چالشی برنمی انگیخت، ولی وقتی در توضیح آن اعلام می‌کرد که این عدد نشان می‌دهد ما توانسته‌ایم در هر ساعت 20 هزار گوشی موبایل بفروشیم، ارزش و مفهوم آن را نشان می‌داد!

5- در برخی از بخش های مقاله ام گذاشته ام ارقام فریاد خود را بزنند!

هر چه اندازه گیری دقیق تر باشد، مقدار ارقام با معنی نتیجه ی اندازه گیری بیشتر خواهد بود و آخرین رقم با معنی در اندازه گیری همیشه تخمینی است. این نکته را از درس فیزیک همین امسالم - دوم دبیرستان - آموخته ام! مثلاً اگر طول اتاقی را اندازه گیری شود و طول آن 720سانتی متر باشد، مفهوم این است که اندازه گیری با سه رقم معنی دار انجام شده است که رقم آخر آن صفر می ‌باشد که ممکن است درست یا غلط باشد.

 بر این اساس گاهی لازم دیدم آمار را دقیق ذکر کنم! برای مثال بزرگترین ورزشگاه جهان در برزیل پس از بازسازی ظرفیتش می شود: 76525 نفر! و یا تعداد خودرویی که برزیل در سال تولید می کند و ... این ارقام در واقع دارند فریاد می زنند و به ما می گویند: «ببینید با چه دقتی تهیه شده ایم!»

6- در طی دو سفر اخیرم به کشور ترکیه (جام مولانا و المپیاد زیر 16 سال) سعادت شنیدن بخش های کوچکی از تجربیات ارزنده استاد گرانقدر کشورمان، جناب آقای خسرو هرندی را داشته ام و از آنها درس ها گرفته ام، درس زندگی. امیدوارم مربیان و بازیکنان شطرنج کشورمان اطلاعات و تجربیات خود را از سفرهایشان در قالب یادداشت کوتاهی از سفر، روزنوشت، خاطره، سفرنامه، یا مقاله تحقیقی در مورد کشور میزبان در دسترس همگان و به ویژه جامعه شـطرنج کشـور بگذارند تا سایـرین هم از این تجربیـات گرانـبها بهره مند شوند.

در اینجا لازم است از ایرانیان عزیز مقیم برزیل به ویژه از جناب آقای شیخی سپاسگزاری می کنم که به یاری تیم شطرنج نوجوانان ایران در فرودگاه بین المللی سائوپائولو شتافتند. از مدیر محترم سایت ایرانیان برزیل، جناب آقای هادی زاده نیز تشکر می کنم که سایتی بسیار ارزشمند و به روز را هدایت می نمایند.

از پدرم هم سپاسگزارم، هم برای ویرایش متن مقاله هایم که می دانم ساعات زیادی از وقت شان را به این کار اختصاص دادند و هم این که وقتی مقاله ام را در مورد آمازون دیدند، مردان بزرگ کشورم، "برادران امیدوار" را به من شناساندند و در واقع این بخش از مقاله ام را مدیون ایشان هستم.

ادیـوس!  [خداحافظی به زبان پرتغالی]

«دریافت - برزیل گستره ای بسیار فراتر از فوتبال» 
 ا
 فیجائو - قهرمانی نوجوانان جهان
 تصاویری از افتخارآفرینان ایران در برزیل



ارسال شده در مورخه : شنبه، 17 دي ماه، 1390 توسط admin  پرینت
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 - لاجوردي زاده مي نويسد : شطرنج ، دسته ، درجه !  [ دوشنبه، 13 اسفند ماه، 1386 ] 1266 مشاهده
 رضا مشاطان نوشت : مختصري از ...  [ شنبه، 30 شهريور ماه، 1387 ] 1394 مشاهده
 زارعی نوشت: وای به روزی که بگندد نمک!!  [ چهارشنبه، 27 مرداد ماه، 1389 ] 3637 مشاهده
 جهان در انتظار تماشای قربانی پیاده  [ دوشنبه، 8 تير ماه، 1394 ] 5961 مشاهده
 شطرنج خود را بهتر کنید (10) - پیاده ها  [ شنبه، 14 مرداد ماه، 1391 ] 3301 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب