چراغ روشن شطرنج ایران

«آچــــــــمز»
چراغ روشن شطرنج ایران
به قلم استاد "محمد زارعی"

جام جهانی 2017


Levon Aronian  Chess World Cup
آرونیان، قهرمان جام جهانی

همه از یک خانواده ایم


ااا











ا

بخش ایران در سایت نتایج

اپلیکیشن های شطرنج

ا
چس 24 [شطرنج 24]
یک اپلیکیشن عالی شطرنجی
Chess24 Application
ا


 بازی با مگنوس کارلسن
Play Magnus Application


 پلی چس آنلاین 

PlayChess Application

 فریتس (نسخه اندروید) 

اپلیکیشن فریتز شطرنج


استوکفیش

Stockfish Application

چس:  آی او اِس - اندروید

 Chess.com Application 


فالوچس:  آی او اِس - اندروید

Follow Chess Application


شطرنج شردر 

Shredder Chess Application

تاکتیک های شطرنج (iOS) 

Chess Tactics Application


ساعت شطرنج
آی او اِس - اندروید

Chess Clock Application
سایر اپ های شطرنجی

سه باور غلط در شطرنج

سه باور غلط درباره ی شطرنج
برگردان از "رامان رامتین"

نابغه ی دوران



الکساندر آلخین، نابغه ی دوران

با تشکر از "غلامرضا خواجویی نژاد"

اینستاگرام آچمز
گشایش پارسی



گشایش پارسی

به کوشش "مهدی دوستکام"

آچمز در آپارات

Chess.com

چس بمب

تست

قهرمانی احسان قائم مقامی برای دهمین بار!!

گزارش تصحیح شد   



قهرمانی قائم مقامی برای دهمین بار!!
در رقابتی تنگاتنگ با استاد بزرگ اصغر گلی زاده

استاد بزرگ احسان قائم مقامی با پیروزی در رقابتی تنگاتنگ با استاد بزرگ اصغر گلی زاده، برای دهمین بار به عنوان نخست مسابقات شطرنج قهرمانی کشور دست یافت. وی در سال 1376 در حالی که 14 سال داشت برای اولین بار قهرمان بزرگسالان کشور شد و پس از آن 9 بار دیگر این عنوان را تکرار نمود.

پس از تعویق چندباره رویارویی نهایی مسابقات قهرمانی کشور، سرانجام روز پنج شنبه مورخ 26 اسفندماه 1390، رویارویی استادان بزرگ احسان قائم مقامی و اصغر گلی زاده [بر سر تصاحب عنوان قهرمانی شطرنج ایران] در شهر قزوین برگزار شد که در پایان استاد بزرگ احسان قائم مقامی با غلبه بر حریف جوانش رکورد خود را بیش از پیش، دست نیافتنی تر کرد.

در دیدار اول این رویارویی که با زمان 25 دقیقه برای هرنفر و 5 ثانیه پاداش به ازای هر حرکت برگزار شد، استاد بزرگ احسان قائم مقامی علی رغم این که مهره سفید را در اختیار داشت با توجه به بازی دقیق و حساب شده استاد بزرگ اصغر گلی زاده کاری از پیش نبرد و دیدار در آخربازی فیل های ناهمرنگ به تساوی انجامید.

در دیدار دوم استاد بزرگ قائم مقامی نسبت به حریف جوان و جویای نامش، بازی را مسلط تر آغاز کرد و پس از مرحله شروع بازی رفته رفته به وضعیت بهتری رسید اما ناگهان در تنگی زمان مرتکب اشتباه شد. اما در ادامه نیز گلی زاده نتوانست وضعیت بهتر را حفظ کند و این بازی نفس گیر و پرهیجان در حالی به تساوی رسید که هردو ملی پوش کشورمان چندین بار در حالی که تنها 1 ثانیه زمان داشتند بر اهرم زمانسنجشان ضربه زدند!

پس از آن حساسیت به اوج خود رسید و با انجام قرعه کشی دیدار نهایی رستاخیز [مرگ ناگهانی]، استاد بزرگ اصغر گلی زاده با مهره سفید و 5 دقیقه و استاد بزرگ احسان قائم مقامی با مهره سیاه و 4 دقیقه به مصاف هم رفتند. [طبق قوانین دیدار رستاخیز، نتیجه تساوی، حکم به پیروزی مهره سیاه می داد]

دیدار رستاخیز در شرایطی [در واریانت دفاع سیسیلی] انجام شد که بازهم استاد بزرگ قائم مقامی، بازی را تا حدودی بهتر آغاز کرد. در صحنه ای از بازی، قائم مقامی برای کسب امکانات بیشتر و همچنین ابتکار عمل، یکی از پیاده هایش را قربانی داد اما در ادامه با اشتباهی فاحش یک تفاوت [رخ در ازای سوار سبک] از دست داد. پس از آن گلی زاده با استفاده از تک اشتباه رقیب نیرومندش، برتری وضعیتی و زمانی قابل توجهی به دست آورد و لحظه به لحظه به پیروزی نزدیک تر شد. در آن سو احسان قائم مقامی با تجربه، امیدوارانه سعی داشت به پیروزی رسیدن حریف را برایش سخت تر کند. بازی همچنان به نفع جوان تبریزی در جریان بود که وی بیش از حد معطوف بازی شد و سعی در ارائه دقیق ترین حرکات برای رسیدن به یک پیروزی قاطع کرد که این موضوع باعث غفلتش از زمان باقیمانده شد. در نهایت نتیجه این دیدار پر فراز و نشیب در حالی که هردو بازیکن در تنگی زمان شدید به سر می بردند با اتمام زمان گلی زاده، به نفع قائم مقامی [مدافع عنوان قهرمانی] رقم خورد. 

بدین ترتیب دهمین قهرمانی احسان قائم مقامی در شرایطی به دشواری حاصل شد که اکثر کارشناسان با توجه به تجربه و به ویژه تبحر ایشان در بازی های سریع و رعدآسا یک پیروزی تقریباً راحت و بدون دغدغه را برای مدافع عنوان قهرمانی متصور بودند. ااا ا

 نام

سریع 1

سریع 2

رستاخیز

امتیازات

 استاد بزرگ احسان قائم مقامی (2581)

0.5 0.5 1

2

 استاد بزرگ اصغر گلی زاده (2463)

0.5 0.5 0

1

گفتنی است این رویارویی مهم و سرنوشت ساز دقیقاً ساعاتی [!!] پس از اتمام نخستین دوره مسابقات شطرنج آزاد بین المللی جام ابوترابی [11 دور رقابت فشرده و تنگاتنگ] برگزار شد که مطمئناً خستگی و همچنین کسالت هردو بازیکن در کیفیت و همچنین نتیجه نهایی آن تاثیرگذار بود. 

لازم به ذکر است قائم مقامی پیش از این نیز سابقه کسب عنوان قهرمانی کشور با پیروزی در رویارویی دوجانبه را داشت. در سال 1383 پس از هم امتیاز شدن وی با استاد بزرگ الشن مرادی ابدی در مرحله نهایی قهرمانی کشور، تکلیف قهرمان مسابقات به دیدارهای تکمیلی گره خورد که در نهایت قائم مقامی به سختی و با نتیجه 4 بر 3 در برابر رقیب پرانگیزه اش به برتری رسید. 

شایان ذکر است برترین شطرنج باز حال حاضر کشورمان، ساعاتی پس از کسب دهمین عنوان قهرمانی اش، برای همراهی تیم هامبورگ در رقابت های معتبر بوندس لیگا، راهی کشور آلمان شد. 

 سرنوشت قهرمان به دیدارهای تکمیلی گره خورد



احسان قائم مقامی دهمین قهرمانی کشور
ارسال شده در مورخه : پنجشنبه، 25 اسفند ماه، 1390 توسط admin  پرینت
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 آغاز نهمین دوره مسابقات آزاد جام ابن سینا  [ دوشنبه، 28 تير ماه، 1389 ] 4981 مشاهده
 گزارش آچمز از دور سوم مسابقات فينال كشور  [ دوشنبه، 29 بهمن ماه، 1386 ] 1312 مشاهده
 پایان دومین دوره مسابقات شطرنج آزاد خمین  [ دوشنبه، 17 شهريور ماه، 1393 ] 4187 مشاهده
 نگاهی به فهرست جدید فیده - ژانویه 2015  [ دوشنبه، 22 دي ماه، 1393 ] 3943 مشاهده
 حسینی پور و درخشانی جوانان اول کشور  [ شنبه، 21 بهمن ماه، 1391 ] 2800 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب