چراغ روشن شطرنج ایران

«آچــــــــمز»
چراغ روشن شطرنج ایران
به قلم استاد "محمد زارعی"

جام جهانی 2017


Levon Aronian  Chess World Cup
آرونیان، قهرمان جام جهانی

همه از یک خانواده ایم


ااا











ا

بخش ایران در سایت نتایج

اپلیکیشن های شطرنج

ا
چس 24 [شطرنج 24]
یک اپلیکیشن عالی شطرنجی
Chess24 Application
ا


 بازی با مگنوس کارلسن
Play Magnus Application


 پلی چس آنلاین 

PlayChess Application

 فریتس (نسخه اندروید) 

اپلیکیشن فریتز شطرنج


استوکفیش

Stockfish Application

چس:  آی او اِس - اندروید

 Chess.com Application 


فالوچس:  آی او اِس - اندروید

Follow Chess Application


شطرنج شردر 

Shredder Chess Application

تاکتیک های شطرنج (iOS) 

Chess Tactics Application


ساعت شطرنج
آی او اِس - اندروید

Chess Clock Application
سایر اپ های شطرنجی

سه باور غلط در شطرنج

سه باور غلط درباره ی شطرنج
برگردان از "رامان رامتین"

نابغه ی دوران



الکساندر آلخین، نابغه ی دوران

با تشکر از "غلامرضا خواجویی نژاد"

اینستاگرام آچمز
گشایش پارسی



گشایش پارسی

به کوشش "مهدی دوستکام"

آچمز در آپارات

Chess.com

چس بمب

تست

قائم مقامی در مسابقات بین المللی فجیره



+ گزارش دور به دور آچمز از مسابقات



آغاز مسابقات بین المللی فجیره
با حضور استاد بزرگ احسان قائم مقامی

نخستین دوره رقابت های شطرنج آزاد بین المللی فجیره کشور امارات متحده عربی با حضور 112 شرکت کننده از 22 کشور دنیا در دو جدول استادان و آزاد، آغاز شد.

"بادور جوباوا" استاد بزرگ نیرومند گرجستان با درجه بین المللی 2710، بخت نخست قهرمانی این دوره از رقابت است. "لی کوآنگ لیم" (2705) ویتنامی و "اتین باکرو" (2702) فرانسوی نیز دوم و سوم هستند.

استاد بزرگ احسان قائم مقامی قهرمان شطرنج حال حاضر کشورمان نیز در این دوره از رقابت ها حضور دارد که با درجه بین المللی 2559، بخت بیست و ششم قهرمانی مسابقات است. استاد فیده محمدرضا افشاری نیز در جدول آزاد رقابت می کند.

سرداوری این مسابقات که طی 9 دور به روش سوئیسی برگزار خواهد شد، به عهده "عبدالرحیم مهدی" داور بین المللی کشور میزبان است. عبدالرحیم به زبان پارسی تسلط کامل دارد.

 سایت نتایج جدول استادان
 سایت نتایج جدول آزاد
ا
سایت رسمی مسابقات       پخش زنده بازی ها       دریافت فایل بازی ها
ا
ا
دور اول
  سطح مسابقات بین المللی فجیره به قدری بالاست که استاد بزرگ احسان قائم مقامی که درجه بین المللی 2559 را در اختیار دارد در دور اول، روی میز 26 - چهار میز مانده به آخر! - رقابت کرد. قهرمان کشورمان در این دور با ارائه یک بازی حساب شده و منطقی از سد "آریس ازولینس" استاد فیده کشور لتونی با درجه 2229 گذشت.


جالب این که ازولینس 55 ساله (سمت چپ)، رئیس فدراسیون شطرنج کشور لتونی نیز می باشد

مهمترین اتفاق این دور باخت روی میز شش "نی هوآ" (2681) قهرمان سابق آسیا و کشور چین به "دباشیش داس" (2451) نوجوان هندی بود. ضمن این که استادان بزرگ "الکساندر مویسنکو" (2702) اوکراینی، "چائو لی" (2693) چینی و "تیگران پتروسیان" (2659) ارمنی با نتیجه تساوی متوقف شدند.

دور دوم  استاد بزرگ احسان قائم مقامی روی میز 9 مسابقات با مهره سفید در برابر استاد بزرگ "التاج سفرلی" (2626) ملی پوش کشور جمهوری آذربایجان به تساوی رسید و 1.5 امتیازی شد. سفرلی در سال 2010 قهرمان مسابقات معتبر بین المللی «یادبود چیگورین» و در سال گذشته نیز با تیم ملی کشورش نایب قهرمان اروپا شد.


التاج سفرلی قهرمان سال 2010 جمهوری آذربایجان و از آینده داران شطرنج این کشور است

مهم ترین اتفاق این دور روی میز دو رخ داد. چرا که "آندری سومتس" در 50 حرکت "لی کوآنگ لیم" استاد بزرگ سرشناس ویتنامی با درجه 2705 را مغلوب کرد. روی میز یک نیز "بادور جوباوا" ی گرجی در برابر "قدیر حسینوف" آذری متوقف شد. از دیگر نتایج جالب توجه نیز می توان به باخت "صالح سالم" قهرمان کشور میزبان در برابر "یاروسلاو زربخ" اوکراینی (هم تیمی قائم مقامی در بوندس لیگا) و توقف "اتین باکرو" (2702) فرانسوی در برابر "زاون اندراسیان" ارمنی اشاره داشت.

دور سوم  روی میز 10 مسابقات دیدار تماشایی و البته پرفراز و نشیب احسان قائم مقامی و میرکئا-امیلیان پارلیگراس (2635 - رومانی) به تساوی انجامید. قائم مقامی که در این دیدار با مهره سیاه رقابت می کرد فاصله چندانی تا پیروزی نداشت. جالب این که این دو شطرنج باز ماه گذشته نیز در هفته نخست شاخ بوندس لیگا به مصاف هم رفته بودند که آن دیدار نیز برنده ای نداشت.


پارلیگراس 32 ساله، در مسابقات جام جهانی شطرنج 2011 تا مرحله سوم پیش رفت

چهره این دور نیز "آندری سومتس" (2622) اوکراینی بود چرا که وی روی میز یک مسابقات، "ولادیسلاو تکاچیف" استاد بزرگ سرشناس کشور فرانسه و قهرمان سابق اروپا با درجه بین المللی 2659 را با نتیجه تساوی متوقف کرد. نکته جالب این که سومتس مربی یکی از شطرنج بازان نوجوان مشهدی کشورمان می باشد و بارها به ایران سفر کرده است. 


استاد بزرگ احسان قائم مقامی نماینده ایران در مسابقات بین المللی فجیره امارات

دور چهارم  در دور چهارم مسابقات استاد بزرگ احسان قائم مقامی در مصاف با "آبهیجیت گوپتا" استاد بزرگ سرشناس هند با درجه بین المللی 2667 به تساوی رسید و 2.5 امتیازی شد. قائم مقامی بدون باخت در دور چهارم رودرروی "ایوان ساریچ" استاد بزرگ کروات و قهرمان سابق نوجوانان جهان و اروپا قرار خواهد گرفت.


آبهیجیت گوپتا، استاد بزرگ نیرومند کشور هند

گوپتا پس از کسب عنوان قهرمانی جوانان جهان در سال 2008، اوج گرفته و طی سال های اخیر در مسابقات بین المللی معتبر بسیاری از جمله کاوالای یونان (2012)، فیلادلفیای امریکا (2012)، کلاسیک لندن (2011)، ویزاگ هند (2011)، آزاد دوبی (2011)، ریکیاویک ایسلند (2011) و باواریای آلمان (2010) به عنوان نخست دست یافته است. وی که قهرمان شطرنج 2011 کشور هند می باشد، در مسابقات قهرمانی آسیای اخیر، یک مدال طلای انفرادی و یک نقره تیمی از آن خود کرد.  

نتایج جالب توجه این دور: حدس می زنید بازهم "آندری سومتس" اوکراینی شگفتی ساز شده باشد!؟ پاسخ: خیر! سومتس بالاخره باخت و در این دور روی میز چهار، نتیجه را به "اتین باکرو" استاد بزرگ سرشناس فرانسوی واگذار کرد. پدیده این دور کسی نبود جز "سرگی فدورچوک" اوکراینی که در این دور، روی میز دو، "بادور جاباوا" استاد بزرگ نیرومند گرجستان و بخت نخست قهرمانی را مغلوب کرد. ضمناً دیدار میز یک دور سوم مسابقات نیز بین "ولادیسلاو تکاچیف" فرانسوی و "شخار گانگولی" هندی برگزار و در نهایت مساوی شد.

دور پنجم  نماینده کشورمان در این دور در 53 حرکت، نتیجه را به استاد بزرگ "ایوان ساریچ" (2622) نیرومندترین شطرنج باز حال حاضر کشور کرواسی واگذار کرد. قائم مقامی 2.5 امتیازی در دور بعدی به مصاف استاد فیده کشور ترکمنستان خواهد رفت.


ساریچ در قهرمانی اروپای 2011 در دیدار جالبی "دیوید ناوارا" (2722) را شکست داد
در آن دیدار ناوارا تا مطمئن نشد حریفش مات با اسب و فیل را بلد است، تسلیم نشد!
اینجا

در دور پنجم، دیدار میز یک بین "شخار گانگولی" هندی و "سرگی فدورچوک" اوکراینی برنده ای نداشت. همچنین نبرد تمام فرانسوی میز دو (باکرو-تکاچیف) به سود باکرو و پیکار تمام اوکراینی میز سه (مویسنکو-زربخ) با پیروزی مویسنکوی باتجربه پایان یافت. نکته جالب این که نیمی از دیدارهای این دور مساوی شدند!

دور ششم  استاد بزرگ قائم مقامی در این دور از سد "مسکات اتابایف" استاد فیده جوان و جویای نام کشور ترکمنستان با درجه بین المللی 2446 گذشت و 3.5 امتیازی شد. قائم مقامی که در دور هفتم با قرعه مشکل "هوآ نی" (2681) قهرمان سابق آسیا و چین مواجه شده، تا به اینجای کار، 5 واحد به درجه بین المللی اش افزوده است.


مسکات اتابایف ترکمن پیش از این سابقه پیروزی در برابر ملی پوشان شطرنج کشورمان را داشت
ا

بادور جوباوا (راست) باخت / هوآ نی (چپ) قهرمان سابق آسیا، حریف دور بعدی قائم مقامی است

باخت روی میز سه "بادور جوباوا" استاد بزرگ سرشناس گرجستان و بخت نخست قهرمانی به "چاندا ساندیپان" هندی مهم ترین اتفاق دور ششم مسابقات بود. در پایان این دور، پنج شطرنج باز از سه کشور اوکراین، هند و فرانسه با کسب 4.5 امتیاز مشترکاً در صدر قرار دارند.

برای مشاهده ادامه گزارش دور به دور مسابقات اینجا کلیک کنید



ارسال شده در مورخه : چهارشنبه، 24 آبان ماه، 1391 توسط admin  پرینت
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 قهرمانی آرونیان در سوپر تورنمنت سینگفیلد  [ چهارشنبه، 11 شهريور ماه، 1394 ] 3371 مشاهده
 حکیمی فرد نایب قهرمان دانشجویان جهان شد  [ شنبه، 28 فروردين ماه، 1395 ] 1046 مشاهده
 ترانه ی شطرنجی اوه کاپابلانکا از هوگا!  [ سه شنبه، 13 شهريور ماه، 1397 ] 2333 مشاهده
 گزارش آچمز از دور ششم قهرمانی آسیا 2012  [ پنجشنبه، 21 ارديبهشت ماه، 1391 ] 2218 مشاهده
 قهرمانی کارلسن در یادبود گاشیموف 2015  [ دوشنبه، 7 ارديبهشت ماه، 1394 ] 2831 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب