چراغ روشن شطرنج ایران

«آچــــــــمز»
چراغ روشن شطرنج ایران
به قلم استاد "محمد زارعی"

جام جهانی 2017


Levon Aronian  Chess World Cup
آرونیان، قهرمان جام جهانی

همه از یک خانواده ایم


ااا











ا

بخش ایران در سایت نتایج

اپلیکیشن های شطرنج

ا
چس 24 [شطرنج 24]
یک اپلیکیشن عالی شطرنجی
Chess24 Application
ا


 بازی با مگنوس کارلسن
Play Magnus Application


 پلی چس آنلاین 

PlayChess Application

 فریتس (نسخه اندروید) 

اپلیکیشن فریتز شطرنج


استوکفیش

Stockfish Application

چس:  آی او اِس - اندروید

 Chess.com Application 


فالوچس:  آی او اِس - اندروید

Follow Chess Application


شطرنج شردر 

Shredder Chess Application

تاکتیک های شطرنج (iOS) 

Chess Tactics Application


ساعت شطرنج
آی او اِس - اندروید

Chess Clock Application
سایر اپ های شطرنجی

سه باور غلط در شطرنج

سه باور غلط درباره ی شطرنج
برگردان از "رامان رامتین"

نابغه ی دوران



الکساندر آلخین، نابغه ی دوران

با تشکر از "غلامرضا خواجویی نژاد"

اینستاگرام آچمز
گشایش پارسی



گشایش پارسی

به کوشش "مهدی دوستکام"

آچمز در آپارات

Chess.com

چس بمب

تست

قائم مقامی در مسابقات بین المللی بازل



خبر فوری: سومی احسان قائم مقامی در بخش بلیتس



استاد بزرگ قائم مقامی در بازل
حضور در مسابقات بین المللی جام هیلتون

استاد بزرگ احسان قائم مقامی پس از کسب مقام دهم در مسابقات آزاد زوریخ در مسابقات جام هیلتون کشور سوئیس نیز حضور یافت. وی سال گذشته نیز در این مسابقات حضور داشت و در نهایت به مقام یازدهم دست یافت. 

مسابقات شطرنج آزاد بین المللی جام هیلتون امسال با حضور 88 شرکت کننده در شهر بازل سوئیس در حال برگزاری است. در دوره قبلی مسابقات، استاد بزرگ "بوریس گراچف" از روسیه، عنوان قهرمانی را از آن خود ساخت.


ماکسیم واشیه-لاگراو، استاد بزرگ فرانسوی بخت نخست قهرمانی است

در این دوره از مسابقات که طی 7 دور به روش سوئیسی پیگیری خواهد شد، "ماکسیم واشیه-لاگراو" سوپر استاد بزرگ فرانسوی با درجه بین المللی 2711، بخت نخست قهرمانی است. استاد بزرگ قائم مقامی نیز با درجه بین المللی 2572، بخت دهم قهرمانی محسوب می شود.

 سایت رسمی مسابقات
 گزارش آچمز از دور قبلی
اh

دور اول  استاد بزرگ احسان قائم مقامی در دور نخست، روی میز 10 مسابقات، در برابر "پیره ویلگاس" (2202) شطرنج باز 21 ساله و بدون عنوان کشور موناکو قرار گرفت. نماینده کشورمان که در برابر گشایش پیاده وزیر حریف، دفاع نیمزو هندی به کار بست، هرچه تلاش کرد نتوانست به برتری قابل ملاحظه ای دست یابد و دیدار در نهایت پس از 57 حرکت به تساوی انجامید. قائم مقامی در مسابقات سال گذشته، با پیروزی در دورهای اول و دوم و 5 تساوی پیاپی در باقی دورها، 4.5 امتیازی شد.

دور دوم  قهرمان سابق ایران که در دور دوم، با مهره سفید، در برابر "ورنر مولر" شطرنج باز 57 ساله کشور آلمان با درجه 2100 کار سختی در پیش نداشت و در دفاع گرونفلد در تنها 20 حرکت پیروزی را از آن خود کرد. از اختلاف سطح این دو بازیکن که بگذریم، اخیراً قائم مقامی با مهره سفید بسیار خوب و مسلط بازی می کند. هرچند که نظر می رسد مشکلات مهره سیاهش همچنان به قوت خودش باقی است.

دور سوم  استاد بزرگ احسان قائم مقامی (2572) با مهره سیاه در برابر "کریستین فلوکیگر" (2344) استاد فیده 51 ساله کشور میزبان با نتیجه تساوی متوقف شد. وی که این بار دفاع سیسیلی بازی کرد، در حرکت بیست و دوم، پیشنهاد تساوی داد و حریف هم پذیرفت. این اتفاق در حالی رخ داد که یکی- دو حرکت پیش از پایان بازی، قائم مقامی در وضعیت مخاطره آمیزی قرار داشت.


استاد بین المللی کامبیز نوری، حریف دور بعدی نماینده کشورمان است

دور چهارم  قهرمان 10 دوره شطرنج ایران در حالی که مهره سفید را در اختیار داشت، از سد "کامبیز نوری" (2241)، استاد فیده 21 ساله کشور میزبان [که افغان تبار است] گذشت. وی که با 3 امتیاز به رده شانزدهم جدول رده بندی صعود کرد، در دور پنجم با "برانکو فیلیپویچ" (2369) استاد بین المللی کروات، مصاف خواهد داشت.


بوریس گراچف روس، با کسب چهار پیروزی پیاپی، به تنهایی در صدر است


خبر فوری: قائم مقامی در بلیتس سوم شد
استاد بزرگ احسان قائم مقامی در مسابقات بلیتسی که در حاشیه این دوره از رقابت ها برگزار شد با کسب 7.5 امتیاز از 9 دیدار به مقام سوم دست یافت. "الکساندر فیر" استاد بزرگ برزیلی با کسب 8 امتیاز به لطف امتیازشکنی بهتر نسبت به "ماکس شرر" شطرنج باز بی عنوان آلمانی به مقام قهرمانی رسید. سال گذشته، قائم مقامی، در جدولی به مراتب دشوارتر از امسال، به مقام نخست این بخش دست یافته بود. مشاهده رده بندی نهایی


الکساندر فیر، استاد بزرگ جوان برزیلی، قهرمان بخش بلیتس
مسابقات
شد


دور پنجم  روی میز 7، استاد بزرگ احسان قائم مقامی با مهره سیاه به مصاف "برانکو فیلیپویچ" استاد بین المللی 56 ساله کرواسی با درجه 2369 رفت که در نهایت موفق به کسب پیروزی و در نتیجه چهارمین امتیازش در این دوره از مسابقات شد.


فیلیپویچ یوگسلاوی الاصل به انجام حرکت اول b6 (با مهره سیاه) مشهور است!
ا

ماکسیم واشیه-لاگراو با درجه 2711، حریف دور بعدی نماینده کشورمان است

دور ششم  قائم مقامی (2572) که با اختلاف نیم امتیاز نسبت به صدرنشین [بوریس گراچف 4.5 امتیازی] مشترکاً در مکان دوم [با احتساب امتیازشکنی یازدهم] مسابقات قرار دارد، در دور ششم، روی میز دو، به مصاف "ماکسیم واشیه-لاگراو" سوپر استاد بزرگ کشور فرانسه با درجه 2711، می رود. این دیدار از طریق این لینک به صورت زنده قابل رویت خواهد بود.  


دیدار دو هفته پیش این دو استاد بزرگ در دور نخست قهرمانی شهرهای جهان مساوی شد

دیدار امروز این دو استاد بزرگ نیز در 17 حرکت به تساوی انجامید. قائم مقامی که با این تساوی 4.5 امتیازی شد، در پایان دور ششم مسابقات [با اختلاف نیم امتیاز نسبت به صدرنشین] در مکان نهم قرار گرفت. 

دور آخر  "رومین ادوآرد" (2688) استاد بزرگ و قهرمان حال حاضر کشور فرانسه، حریف دور آخر استاد بزرگ احسان قائم مقامی است. این دیدار که روی میز سه انجام خواهد پذیرفت، از طریق این لینک [و همچنین اتاق Broadcasts شبکه بازی آنلاین Playchess] پخش زنده می شود.


رومین ادوآرد، قهرمان حال حاضر کشور فرانسه

استاد بزرگ احسان قائم مقامی در دیدار دور آخر نیز در 17 حرکت به تساوی رسید تا با کسب 5 امتیاز حاصل از سه پیروزی و چهار تساوی (بدون باخت) در مکان نهم مسابقات قرار گیرد.

در پایان این دوره از مسابقات، چهار شطرنج باز با کسب 5.5 امتیاز مشترکاً در صدر قرار گرفتند که با احتساب امتیازشکنی، "بوریس گراچف" روس که مدافع عنوان قهرمانی بود، مقام قهرمانی این دوره از مسابقات را نیز از آن خود کرد.  "لونته واجدا" استاد بزرگ رومانیایی نایب قهرمان شد و  "رابین ون کمپن" (هلند) و "آندری ایستراتسکیو" (فرانسه) به ترتیب سوم و چهارم شدند.


نفرات برتر این دوره: رابین ون کمپن (سوم)، بوریس گراچف (اول) و لونته وجدا (دوم)

همچنین  "ماکسیم واشیه-لاگراو" (فرانسه)، "الکساندر فیر" (برزیل)، "هرانت ملکومیان" (ارمنستان)، "رومین ادوآرد" (فرانسه)، "احسان قائم مقامی" (ایران)، "یانیک پلتیه" (سوئیس)، "ولادیس وروتنیکوف" (روسیه) و "ماتیوس بارتل" (لهستان) نیز با کسب 5 امتیاز در رده های بعدی قرار گرفتند.  

نماینده کشورمان در بخش سریع این رقابت ها نیز حضور خواهد یافت.

 دریافت فایل PGN بازی ها
روی Download PGN کلیک کنید



ارسال شده در مورخه : چهارشنبه، 13 دي ماه، 1391 توسط admin  پرینت
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 پایان قهرمانی شطرنج پیشکسوتان آسیا 2016  [ جمعه، 14 آبان ماه، 1395 ] 559 مشاهده
 کیهان  [ شنبه، 22 ارديبهشت ماه، 1397 ] 227 مشاهده
 سپتامبر 2016: نگاهی به فهرست جدید فیده  [ چهارشنبه، 10 شهريور ماه، 1395 ] 956 مشاهده
 درخشش پویا ایدنی 16 ساله در ارمنستان!  [ جمعه، 3 تير ماه، 1390 ] 1951 مشاهده
 مسابقات قهرمانی نوجوانان آسیا در فیلیپین  [ دوشنبه، 26 ارديبهشت ماه، 1390 ] 3844 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب