چراغ روشن شطرنج ایران

«آچــــــــمز»
چراغ روشن شطرنج ایران
به قلم استاد "محمد زارعی"

جام جهانی 2017


Levon Aronian  Chess World Cup
آرونیان، قهرمان جام جهانی

همه از یک خانواده ایم


ااا











ا

بخش ایران در سایت نتایج

اپلیکیشن های شطرنج

ا
چس 24 [شطرنج 24]
یک اپلیکیشن عالی شطرنجی
Chess24 Application
ا


 بازی با مگنوس کارلسن
Play Magnus Application


 پلی چس آنلاین 

PlayChess Application

 فریتس (نسخه اندروید) 

اپلیکیشن فریتز شطرنج


استوکفیش

Stockfish Application

چس:  آی او اِس - اندروید

 Chess.com Application 


فالوچس:  آی او اِس - اندروید

Follow Chess Application


شطرنج شردر 

Shredder Chess Application

تاکتیک های شطرنج (iOS) 

Chess Tactics Application


ساعت شطرنج
آی او اِس - اندروید

Chess Clock Application
سایر اپ های شطرنجی

سه باور غلط در شطرنج

سه باور غلط درباره ی شطرنج
برگردان از "رامان رامتین"

نابغه ی دوران



الکساندر آلخین، نابغه ی دوران

با تشکر از "غلامرضا خواجویی نژاد"

اینستاگرام آچمز
گشایش پارسی



گشایش پارسی

به کوشش "مهدی دوستکام"

آچمز در آپارات

Chess.com

چس بمب

تست

دو صفحه شطرنجی در کیهان ورزشی این هفته

پله های «بیســــــتم» و «چهل و هشــــــــتم» در شان شطرنج ایران نیست



استاد محمد زارعی در کیهان ورزشی این هفته نوشت:
چینی ها سکوهای شطرنج را هم تسخیر کردند

در المپیاد 2014 نروژ، تیم مردان روسیه، مدعی نخست کسب عنوان قهرمانی، با تمام بزرگانش نتوانست بلندتر از پله چهارم قرار بگیرد و تیم متزلزل شده ارمنستان نیز که مدافع عنوان قهرمانی بود در جایگاه هشتم نشست. در خصوص تیم روسیه گفته می شود عدم مدیریت قوی باعث ناکامی روس ها بوده است و در مورد تیم ارمنستان نیز لق بودن میز 5 و لو رفتن آرایش تیم را عنوان می کنند. در گروه مردان، تیم چین، بخت هفتم قهرمانی، با 8 برد و 3 مساوی و جلو زدن از تیم های روسیه، ارمنستان، فرانسه، اوکراین، مجارستان و ... در راس رده بندی نهایی ایستاد و به دنبال آن، تیم مجارستان که مالکیت میز 4 آن را "یودیت پولگار" بانوی اول شطرنج جهان در اختیار داشت، نایب قهرمان شد.

اشغال سکوی سوم توسط بازیکنان هند جالب توجه بود. هندی ها بدون حضور نامداران خود نظیر "ویسواناتان آناند" در این المپیاد با 16 پله صعود نسبت به رده بندی آغازین، برای اولین بار صاحب مدال تیمی المپیاد شدند. در گروه بانوان بین تیم های بالای جدول اتفاق غیرمنتظره رخ نداد و تیم بانوان روسیه با غلبه بر مدافع عنوان قهرمانی یعنی تیم بانوان چین، قهرمان شد. در این رویارویی چینی ها اسیر تدارکات بسیار قوی روس ها شدند.

پله های «بیســـــتم» و «چهل و هشـــــتم» در شان شطرنج ایران نیست

المپیاد چهل و یکم هم با تمام فراز و فرودهایش به پایان رسید و متاسفانه تیم های بانوان و آقایان کشورمان علاوه بر عدم دسترسی به جایگاه مناسب، نزول هم نشان دادند. دو تیم هم قاره ای ما یعنی چین و هندوستان در میان 177 تیم صاحب مدال شدند! در گروه آقایان که 177 تیم مشارکت داشتند تیم متحد چین با پشت سر نهادن تیم های مدعی و صاحب شطرنج نظیر روسیه، ارمنستان، فرانسه و ... در سکوی نخست ایستاد و اعضای آن در بالای سکوی قهرمانی اشک شادی ریختند. تیم ما در این گروه چهل و هشتم شد. در بخش بانوان، تیم ایران با وجود آغاز چشمگیر از دستیابی به جایگاه دوره گذشته خود (نهم) بازماند و در جمع 136 تیم حاضر بیستم شد.

ضرورت دارد دلایل و علل شکست و ناکامی در جمع کارشناسان، منتقدین و مهره های فنی صاحب نظر شطرنج بدون ملاحضات سیاسی در محل فدراسیون مورد نقد و بررسی قرار گیرد تا مشخص شود چرا شطرنج ما با آن پیشینه تاریخی و داشتن امکانات سخت افزاری مثال زدنی، نتوانست در این المپیاد موفق شود.
 



انتخاب مجدد ایلیومژینوف و کامبوزیا

در انتخابات با حاشیه ریاست فدراسیون جهانی شطرنج که همزمان با برگزاری المپیاد جهانی شطرنج که همزمان با برگزاری المپیاد 2014 نروژ برگزار شد، بار دیگر "کیرسان ایلیومژینوف" حاکم جمهوری خودمختار کالمیکی روسیه برای 4 سال دیگر در سمت 19 ساله خود ابقا شد. در این انتخابات سرمایه دار و سیاست مدار کهنه کار روسی با وفاداری به سیاست های کاخ کرملین، مقابل "گری کاسپاروف" قهرمان سابق جهان و ناراضی سیاسی روسی که مبارزات سیاسی او علیه روس ها زبانزد همگان است، به پیروزی رسید.

پس از پیروزی قاطع ایلیومژینوف و تیم انتخاباتی اش، انتخابات معاونان فیده آغاز شد و "محمدجعفر کامبوزیا" رئیس فدراسیون شطرنج کشورمان برای 4 سال دیگر به عنوان نایب رئیس اول فدراسیون بین المللی شطرنج برگزیده شد. انتخاب مجدد مهندس کامبوزیا به عنوان معاون اول فدراسیون جهانی شطرنج، موفقیت بزرگ برای ورزش و شطرنج ایران محسوب می شود. امیدواریم شطرنج ایران در سایه حمایت های وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک بتواند حرکت رو به جلو داشته باشد و مسئولان ارشد فدراسیون به افزایش تعداد بازیکنان بین المللی دلخوش نباشند. 

ما باید از برنامه های تیم های موفق هم قاره ای خودمان یعنی چین، هند، ویتنام الگوبرداری کنیم تا شطرنج کشورمان از جاده سنگلاخ پسرفت خارج و به بزرگراه پیشرفت برسد. این امید و آرزو دور از ذهن نیست به شرط آن که همه با هم تاکید می کنیم همه با هم دور میز تمهیدات بنشینیم و به دور از اختلافات سیاسی، جناحی و سلیقه ای برای ارتقای شطرنج ایران عزیز، برنامه های سه گانه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تدوین کنیم.
 



حیف شد

"ساراسادات خادم" بازیکن موفق تیم بانوان کشورمان تا دور یازدهم از 8 بازی 7 امتیاز (6 برد و 2 تساوی) با عملکرد بالای 2600 داشت که اگر در دور آخر پشت میز نمی نشست حداقل با مدال نقره به تهران می آمد.

چه کسی مدال سارا را از جیبش بیرون کشید؟

آیا سارا فدای مصلحت تیم شد یا تصمیم اشتباه مربی خود؟ اگر تیم بانوان ما در دور پایانی بدون سارا با بدترین نتیجه هم می باخت رتبه تیم چندان تفاوتی با رتبه اعلام شده نداشت چرا که در رده بندی پایانی رتبه بیستم با رتبه سی ام چه تفاوتی دارد؟ ولی مدال نقره او برای شخص سارا، خانواده اش و همچنین فدراسیون شطرنج ماندگار و با ارزش بود. هر چند که عیار طلا و نقره و برنز میزها با عیار مدال های مسابقات انفرادی بسیار متفاوت است. جان کلام این که ...

اگر در دور پایانی مقابل حریف لتونی به سارا استراحت داده می شد، هم مدال میز داشتیم و هم عملکرد درخشانش هدر نمی رفت. واقعا حیف شد ...


گزیده ای از مطالب شطرنجی این هفته مجله کیهان ورزشی
شماره 3009، سال پنجاه و نهم



کیهان ورزشی مجله کیهان ورزشی محمد زارعی المپیاد جهانی شطرنج ناکامی محمدجعفر کامبوزیا نایب رئیسی فیده کیرسان ایلیومژینوف ساراسادات خادم فدراسیون کامبوزیا
ارسال شده در مورخه : سه شنبه، 4 شهريور ماه، 1393 توسط admin  پرینت
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

masuodkhn

مرتبط باموضوع :

 با شكست آمريكا به مدال برنز جهان دست يافتيم  [ يكشنبه، 28 مهر ماه، 1387 ] 1467 مشاهده
 پوريا دريني قهرمان شطرنج جوانان كشور شد  [ سه شنبه، 1 ارديبهشت ماه، 1388 ] 4397 مشاهده
 نخستین دوره مسابقات بین المللی جام پایتخت  [ سه شنبه، 4 آبان ماه، 1395 ] 8713 مشاهده
 شمارش معكوس تا جام جهانی شطرنج  [ دوشنبه، 28 آبان ماه، 1386 ] 1470 مشاهده
 موفقيت هاي جديد نونهالان شطرنج كشورمان  [ شنبه، 13 مهر ماه، 1387 ] 1377 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب