چراغ روشن شطرنج ایران

«آچــــــــمز»
چراغ روشن شطرنج ایران
به قلم استاد "محمد زارعی"

جام جهانی 2017


Levon Aronian  Chess World Cup
آرونیان، قهرمان جام جهانی

همه از یک خانواده ایم


ااا











ا

بخش ایران در سایت نتایج

اپلیکیشن های شطرنج

ا
چس 24 [شطرنج 24]
یک اپلیکیشن عالی شطرنجی
Chess24 Application
ا


 بازی با مگنوس کارلسن
Play Magnus Application


 پلی چس آنلاین 

PlayChess Application

 فریتس (نسخه اندروید) 

اپلیکیشن فریتز شطرنج


استوکفیش

Stockfish Application

چس:  آی او اِس - اندروید

 Chess.com Application 


فالوچس:  آی او اِس - اندروید

Follow Chess Application


شطرنج شردر 

Shredder Chess Application

تاکتیک های شطرنج (iOS) 

Chess Tactics Application


ساعت شطرنج
آی او اِس - اندروید

Chess Clock Application
سایر اپ های شطرنجی

سه باور غلط در شطرنج

سه باور غلط درباره ی شطرنج
برگردان از "رامان رامتین"

نابغه ی دوران



الکساندر آلخین، نابغه ی دوران

با تشکر از "غلامرضا خواجویی نژاد"

اینستاگرام آچمز
گشایش پارسی



گشایش پارسی

به کوشش "مهدی دوستکام"

آچمز در آپارات

Chess.com

چس بمب

تست

گزارش ایسنا از کنار گذاشته شدن قهرمان آسیا

وقتی فدراسیون قهرمان آســـــــیا را هم کنار می گذارد ...

گزارش خبرگزاری ایسنا از کنار گذاشته شدن باورنکردنی قهرمان آسیا در ایران



در تماس خبرنگار ایسنا با اعضای دیگر کمیته فنی هیچ یک حاضر پاسخگویی و بیان معیار انتخاب نماینده ایران در گرند پری نشدند و حتی یکی از آن ها هم از طرح این موضوع از کوره در رفت و خشمگین و عصبانی شد!


فدراسیون شطرنج تدبیر به خرج می دهد؟

فدراسیون شطرنج که مبنای انتخاب نماینده ایران در گرند پری را رقابت های قهرمانی آسیا اعلام کرده بود، بعد از این رقابت ها "میترا حجازی پور" قهرمان آسیا را کنار گذاشت تا با برگزاری مسابقه ای دوجانبه بین "خادم‌ الشریعه" و "پورکاشیان" یک نفر راهی مسابقات گرند پری شود.

به گزارش ایسنا، رقابت های گرند پری شطرنج هر دو سال یک بار در چهار مرحله و به میزبانی چهار کشور برگزار می شود. ایران برای اولین بار توانسته میزبانی یکی از مراحل گرند پری را عهده دار شود. در این رقابت ها بهترین شطرنج‌ بازان دنیا به همراه نماینده کشور میزبان حضور دارند. با توجه به اینکه شطرنج ایران هیچ گاه در بین ده نفر برتر دنیا نماینده‌ ای نداشته، به همین دلیل هر شطرنج بازی که راهی گرند پری شود اولین ایرانی خواهد بود که این رقابت ها را تجربه می‌ کند.

استاد میترا حجازی پور یکی از پر افتــــــــــخار ترین شطرنج بازان تاریخ کشورمان است
ملی پوش با سابقه ی ایران تاکنون دو بار نایب قهرمان شطرنج نوجوانان جهان شده و

بیش از 10 مدال جهانی و آسیایی دیگر در سطوح بزرگسالان و نوجوانان کسب نموده است

با توجه به اهمیت مسابقات گرند پری و میزبانی ایران، با تصمیم فدراسیون کمیته‌ ای تشکیل شد تا برای انتخاب نماینده ایران برای حضور در گرند پری تصمیم‌ گیری کند.

دو ماه قبل کمیته فنی اعلام کرد که بین "سارا سادات خادم الشریعه" و "آتوسا پورکاشیان" که در آن زمان ریتینگ بالاتری نسبت به دیگر شطرنج بازان ایران داشتند یک نفر نماینده ایران می شود. اما در ادامه، فدراسیون انتخاب نماینده ایران را به بعد از رقابت های قهرمانی آسیا موکول کرد و کمیته فنی مبنای تصمیم خود را بر حسب نتیجه نمایندگان ایران در قهرمانی آسیا اعلام کرد.

در سال گذشته تنها ایرانی ای که جواز حضور در قهرمانی بانوان جهان را کسب نمود میترا حجازی پور بود
او با کسب عنوان قهرمانی بانوان آسیا، در مسابقات قهرمانی بانوان جهان 2016 نیز حضور می یابد

در مسابقات آسیایی "میترا حجازی‌ پور" توانست به مقام قهرمانی دست یابد. این در حالی بود که "پورکاشیان" به مقامی بهتر از چهاردهمی نرسید و "خادم الشریعه" هم نوزدهم شد.

بعد از پایان رقابت های قهرمانی آسیا سرپرست فدراسیون شطرنج اعلام کرد که با توجه به قهرمانی "حجازی‌ پور"، انتخاب نماینده ایران برای مسابقات گرند پری از بین سه نفر خواهد بود. حجازی‌ پور نیز درخواست خود را برای شرکت در گرند پری به طور کتبی به فدراسیون اعلام کرد.

اما کمیته فنی در تصمیمی عجیب از مسابقه‌ای دو جانبه بین "خادم‌ الشریعه" و "پورکاشیان" برای انتخاب نماینده ایران در گرند پری خبر داد و "حجازی‌ پور" که چندی پیش قهرمان آسیا شده است را کنار گذاشتند.

حجاری پور در حالی حتی فرصت حضور در مچ را ندارد که قهرمان حال حاضر بانوان قاره آسیا است

در شرایطی انتخاب نهایی نماینده ایران در گرند پری با مسابقه مشخص می‌شود که "خادم الشریعه" در جایگاه اول شطرنج بانوان ایران قرار دارد، "حجازی پور" با ریتینگ 2357 به عنوان نفر دوم است و "پورکاشیان" با ریتینگ 2348 در رده سوم ایستاده است اما مشخص نیست چه دلیل منطقی پشت تصمیم کمیته فنی وجود دارد که قهرمان آسیا و نفر دوم ایران را کنار می‌ گذارند و به "پورکاشیان" که نفر سوم ایران و چهاردهم آسیا است، فرصت مبارزه با "خادم الشریعه" را می‌ دهند؟

امیر حسینی سرپرست فدراسیون شطرنج در خصوص برگزاری رقابت دو جانبه بین "خادم الشریعه" و "پورکاشیان" به خبرنگار ایسنا، گفت: من معتقد بودم باید هر سه نفر (خادم الشریعه، حجازی پور و پورکاشیان) با هم مسابقه می‌ دادند تا در نهایت نماینده ایران مشخص شود اما کمیته فنی اعلام کرد که امکان برگزاری مسابقه بین سه بازیکن نیست.

حجازی پور در العین قهرمان بانوان آسیا شد در حالی که منتخبین فدراسیون چهاردهم و نوزدهم شدند

وی ادامه داد: اعضای کمیته فنی طی چند جلسه و بررسی همه جوانب به این تصمیم رسیدند. در رقابت دو جانبه برای انتخاب نماینده ایران شش دور رقابت متعارف انجام می شود که اگر نتیجه تساوی شود، چهار مسابقه سریع و برق آسا برگزار می شود. در نهایت نیز با تساوی مجدد مسابقه موسوم به مرگ ناگهانی تکلیف چهره پیروز را مشخص می کند.

همچنین احسان قائم مقامی به عنوان عضو کمیته فنی درباره ی عدم انتخاب "حجازی پور" برای شرکت در مسابقه انتخابی گفت: حدود دو ماه قبل تصمیم گرفتیم که نماینده ایران را از میان "خادم الشریعه" یا "پورکاشیان" انتخاب کنیم. این تصمیم توسط تمام اعضای کمیته گرفته شد و نتیجه این دو بازیکن در آسیا نیز برای ما مدنظر بود که در نهایت ترجیح دادیم که دوئلی برگزار کنیم تا نماینده ایران منصفانه انتخاب شود.

وی همچنین اذعان کرد: ما بهترین راهکار را انتخاب کردیم. ممکن است در این تصمیم برخی افراد ناراحت باشند که طبیعی است، چون بالاخره افرادی هستند که ناراضی باشند.

قائم مقامی در پاسخ به این سوال که آیا امکان برگزاری مسابقه بین سه شطرنج‌باز برتر بانوان ایران نبود؟ گفت: ما تمام جوانب را در نظر گرفتیم و به تصمیم نهایی رسیدیم. برگزار کردن مسابقه بین سه نفر سخت است و امکان این اتفاق نبود. در زمانی که برای انتخاب نماینده ایران تصمیم می گرفتیم "پورکاشیان" ریتینگ بهتری نسبت به حجازی پور داشت.

سرنوشت عجیب میترا حجازی پور پس از کسب عنوان قهرمانی شطرنج بانوان قاره آسیا

در تماس خبرنگار ایسنا با اعضای دیگر کمیته فنی هیچ یک حاضر پاسخگویی و بیان معیار انتخاب نماینده ایران در گرند پری نشدند و حتی یکی از آن ها هم از طرح این موضوع از کوره در رفت و خشمگین و عصبانی شد!

به گزارش ایسنا، با توجه به این که تصمیم قبلی کمیته فنی دو ماه قبل گرفته شده بود و "حجازی‌ پور" هم دو هفته قبل قهرمان آسیا شده است، کمیته فنی و در راس آن ها سرپرست فدراسیون می توانند تدبیر به خرج دهند و با توجه به شرایط جدید تصمیم گیری کنند تا حق قهرمان آسیا که افتخاری برای شطرنج ایران به حساب می‌ آید، پایمال نشود. باید دید فدراسیون شطرنج در قبال شرایط بوجود آمده چه تصمیمی اتخاذ می‌ کند.

منبع خبر: خبرگزاری ایسنا



گرندپری بانوان ایسنا جایزه بزرگ بانوان میزبانی ایران احسان قائم مقامی آتوسا پورکاشیان میترا حجازی پور سید امیر حسینی سیدامیر حسینی سارا سادات خادم الشریعه انتخاب بازیکن فدراسیون سید امیر حسینی فدراسیون حسینی کمیته فنی رای کمیته فنی رای عجیب کمیته فنی ناعادلانه
ارسال شده در مورخه : سه شنبه، 3 شهريور ماه، 1394 توسط admin  پرینت
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

Player , Hamlet , SHM , Esfandiar , Admin , ehsesm , Karbar , mouood , Jamshid

مرتبط باموضوع :

 اطلاعات ليگ هاي كشور  [ چهارشنبه، 15 اسفند ماه، 1386 ] 1940 مشاهده
 گزارش دور سوم جام رمضان بانوان تهران  [ سه شنبه، 17 مهر ماه، 1386 ] 1801 مشاهده
 احسان در دور ششم به پیروزی رسید  [ جمعه، 5 مرداد ماه، 1386 ] 1227 مشاهده
 تصاویری از دورهای شانزدهم و هفدهم لیگ برتر  [ پنجشنبه، 7 اسفند ماه، 1393 ] 1779 مشاهده
 سایت های رسمی نتایج جام های رمضان کشور  [ چهارشنبه، 26 تير ماه، 1392 ] 1909 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب