«آچــــــــمز»
چراغ روشن شطرنج ایران
به قلم استاد "محمد زارعی"
Levon Aronian Chess World Cup
آرونیان، قهرمان جام جهانی
ا
چس 24 [شطرنج 24]
یک اپلیکیشن عالی شطرنجی
Chess24 Application
ا
بازی با مگنوس کارلسن
Play Magnus Application
پلی چس آنلاین
PlayChess Application
فریتس (نسخه اندروید)
اپلیکیشن فریتز شطرنج
Stockfish Application
چس: آی او اِس - اندروید
Chess.com Application
Follow Chess Application
Shredder Chess Application
تاکتیک های شطرنج (iOS)
Chess Tactics Application
ساعت شطرنج
آی او اِس - اندروید
Chess Clock Application
سایر اپ های شطرنجی
سه باور غلط درباره ی شطرنج
برگردان از "رامان رامتین"
الکساندر آلخین، نابغه ی دوران
با تشکر از "غلامرضا خواجویی نژاد"
گشایش پارسی
به کوشش "مهدی دوستکام"
لاجوردي زاده مي نويسد : روش نوين امتيازشكني !
: محمد رضا لاجوردی زاده می نویسد روشی نوین در امتیازشکنی مسابقات شطرنج ! مقدمه : در طول سالیان دراز به موازات پیشرفت شطرنج ، قوانین و مقررات برگزاری مسابقات نیز به تدریج کاملتر شده و جزئیات بیشتری به آن افزوده شده است که از آن جمله است انواع و اقسام امتیازشکنیها مانند پیشرونده (Progressive) ، برگر ، کویا و بوخهولز . در ابتدا ذکر این نکته خالی از لطف نیست که کلمات معمول امتیازشکنی یا پوئنشکنی که ترجمه Tie-Break میباشد چندان صحیح به نظر نمیرسد زیرا که از ترجمه تحت اللفظی کلمه Tie به معنی امتیاز و Break به معنی شکستن حاصل شده است در حالی که معنی دیگر کلمه Tie گره میباشد و منظور اصلی از این کلمات ، شکستن گره و رفع ابهام است و شاید کلمه گرهگشایی که بعضا در رشتههای ورزشی دیگر نیز استفاده میشود بهتر باشد و حتی میتوان کلمات دیگری نظیر بسترست (رستن و رهایی از بنبست) یا گرهگسست (گسستن و باز کردن گره) را هم ابداع کرد و به کار گرفت ! به هر حال در این متن به جای استفاده از کلمات امتیازشکنی یا پوئنشکنی از مخفف انگلیسی آن یعنی TB استفاده شده است . اصول کلی طرح : روش جدیدی که مطرح میکنیم دارای خصوصیات زیر است :
· از جهاتی به بعضی از روشهای معمول و متداول شباهت دارد یا اینکه ترکیبی از روشهای قبلی است . · نتیجه هر دور به شکل مجزا در TB موثر است و نه فقط نتیجه نهایی . · اختلاف ریتینگ با حریف در هر دور در TBموثر است . · امتیاز نهایی حریف در TBموثر است . · رنگ مهره در TBموثر است . · و نکته مهم اینکه ترکیبی از دو سیستم اصلی TBیعنی TBبر اساس نتایج خود بازیکن و TBبر اساس نتایج حریفان است . توضیح کامل روش : مرحله اول : پایه و مبنای این روش چنین است : 1-2-3 بدین معنی که در TBبرای هر یک از نتایج باخت ، مساوی و برد به ترتیب به بازیکن اعداد 1-2-3 را میدهیم ولی نه خود این اعداد را بلکه توان دوم آنها را بدین شکل :
· باخت 1 امتیاز (12 = 1) · مساوی 4 امتیاز (22 = 4) · برد 9 امتیاز (32 = 9) یعنی برای هر باخت 1 امتیاز ، برای هر مساوی 4 امتیاز و برای هر برد 9 امتیاز در نظر میگیریم (در TB) . از طرف دیگر در همین جا رنگ مهره را نیز وارد کرده و امتیازات فوق را برای مهره سفید در نظر میگیریم و برای مهره سیاه ، یک امتیاز به آنها میافزاییم یعنی به ترتیب 2-5-10 امتیاز برای باخت و مساوی و برد . پس چنین میشود :
· باخت با مهره سفید 1 امتیاز و با مهره سیاه 2 امتیاز · مساوی با مهره سفید 4 امتیاز و با مهره سیاه 5 امتیاز · برد با مهره سفید 9 امتیاز و با مهره سیاه 10 امتیاز ارسال شده در مورخه : سه شنبه، 28 اسفند ماه، 1386 توسط admin
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):
مرتبط باموضوع : ماریبور - قهرمانی شطرنج نوجوانان جهان 2012 [ دوشنبه، 15 آبان ماه، 1391 ] 3266 مشاهده
کنترل امواج مغزی و معجزه ای به نام نوروفیدبک [ دوشنبه، 16 آذر ماه، 1388 ] 33910 مشاهده
این دوست داشتنی های پردردسر!! [ شنبه، 15 اسفند ماه، 1394 ] 2507 مشاهده
نقش شطرنج بر يافته هاي باستاني ! [ پنجشنبه، 31 خرداد ماه، 1386 ] 1839 مشاهده
شطرنج خود را بهتر کنید (2) - تاوان یکدندگی! [ جمعه، 14 بهمن ماه، 1390 ] 3571 مشاهده
|
امتیاز دهی به مطلب
|