چراغ روشن شطرنج ایران

«آچــــــــمز»
چراغ روشن شطرنج ایران
به قلم استاد "محمد زارعی"

جام جهانی 2017


Levon Aronian  Chess World Cup
آرونیان، قهرمان جام جهانی

همه از یک خانواده ایم


ااا











ا

بخش ایران در سایت نتایج

اپلیکیشن های شطرنج

ا
چس 24 [شطرنج 24]
یک اپلیکیشن عالی شطرنجی
Chess24 Application
ا


 بازی با مگنوس کارلسن
Play Magnus Application


 پلی چس آنلاین 

PlayChess Application

 فریتس (نسخه اندروید) 

اپلیکیشن فریتز شطرنج


استوکفیش

Stockfish Application

چس:  آی او اِس - اندروید

 Chess.com Application 


فالوچس:  آی او اِس - اندروید

Follow Chess Application


شطرنج شردر 

Shredder Chess Application

تاکتیک های شطرنج (iOS) 

Chess Tactics Application


ساعت شطرنج
آی او اِس - اندروید

Chess Clock Application
سایر اپ های شطرنجی

سه باور غلط در شطرنج

سه باور غلط درباره ی شطرنج
برگردان از "رامان رامتین"

نابغه ی دوران



الکساندر آلخین، نابغه ی دوران

با تشکر از "غلامرضا خواجویی نژاد"

اینستاگرام آچمز
گشایش پارسی



گشایش پارسی

به کوشش "مهدی دوستکام"

آچمز در آپارات

Chess.com

چس بمب

تست

قائم مقامی در هشتمین دوره پارس وناث هند



احسان قائم مقامی در هند
و قهرمانی در هشتمین دوره پارس وناث

استاد بزرگ احسان قائم مقامی در هشتمین دوره مسابقات آزاد شطرنج بین المللی "پارس وناث" هند حضور یافته است.

در این دوره از مسابقات استاد بزرگ نیرومند ویتنام "لی کوآنگ لیم" با درجه بین المللی 2647 که چندی پیش در مسابقات آزاد بین المللی کلکته قهرمان شد، شماره یک جدول آغازین مسابقات را به خود اختصاص داده است.

استاد بزرگ اسلوونیایی "لوکا لنیچ" با درجه 2595 در مکان دوم است و استاد بزرگ احسان قائم مقامی با درجه 2589 بالاتر از استادان بزرگ روسیه شماره سه جدول آغازین را در اختیار دارد.

گفتنی است 378 شرکت کننده متشکل از 23 استاد بزرگ، 32 استاد بین المللی، 16 استاد فیده و 283 درجه دار بین المللی از کشورهای استرالیا، بنگلادش، هند، ایران، اردن، قزاقستان، مالزی، نپال، فیلیپین، روسیه، اسلوونی، اسلواکی، اوکراین، امریکا، ازبکستان و ویتنام در این دوره از مسابقات حضور دارند.

لازم به ذکر است هشتمین دوره مسابقات بین المللی پارس وناث (
Parsvnath) از 24 دی لغایت 2 بهمن ماه در شهر دهلی نو برگزار خواهد شد.


دور اول استاد بزرگ احسان قائم مقامی روی میز سه مسابقات در برابر حریفی از کشور میزبان (اس ال نارایانان) با درجه بین المللی 1907 به پیروزی رسید.

از نکات جالب توجه این دور توقف بخت دوم قهرمانی مسابقات استاد بزرگ "لوکا لنیچ" اسلوونایی با درجه 2595 در برابر حریف نه چندان مطرح هندی خود "شانکار دیو" با درجه 1908 بود! 

 دور دوم رکورددار قهرمانی کشورمان در دور دوم ضمن پیروزی در برابر "آرول ماری" (2210) از کشور هند یک واحد درجه بین المللی اش را ارتقا داد.

اما عجیب ترین اتفاق این دور توقف بخت نخست قهرمانی مسابقات استاد بزرگ نیرومند ویتنام "لی کوآنگ لیم" (2647) در برابر شطرنجباز هند با درجه 2213 بود تا بدین ترتیب استاد بزرگ کشورمان در دور بعد روی میز یک مسابقات به رقابت بپردازد. وی در دور بعدی به مصاف دیگر شطرنجباز کشور میزبان "آکاش تاکور" با درجه 2331 خواهد رفت. 

دور سوم 
نخستین استاد بزرگ تاریخ کشورمان در دور سوم با مهره سفید در 26 حرکت شطرنجباز کشور میزبان "آکاش تاکور" با درجه 2331 را مغلوب کرد و با 3 امتیاز صدرنشینی اش را تداوم بخشید. وی در دور بعدی به مصاف استاد بین المللی کشور میزبان "کی راتناکاران" با درجه 2402 خواهد رفت. 

اما نکته جالب توجه این دور باخت استاد بزرگ سرشناس قزاقستان "پاول کوتسو" با درجه 2568 در برابر شطرنجباز بی عنوان هندی "داس آبهیشک" (2326) بود. کوتسوی 37 ساله ملی پوش شطرنج قزاقستان، سابقه 6 بار حضور در المپیادهای جهانی شطرنج را دارا می باشد. 

بخت نخست قهرمانی مسابقات استاد بزرگ قدرتمند ویتنام "لی کوآنگ لیم" 2647 همانند دور پیش با نتیجه تساوی متوقف شد اما این بار در برابر شطرنجباز کشور میزبان با درجه 2214 !!  قهرمان اسبق بانوان آسیا و هند استاد بزرگ "تانیا ساچدف" (2398) نیز نتیجه را به استاد فیده هموطن "راما کریشنا" با درجه 2242 سپرد.

دور چهارم احسان قائم مقامی با غلبه بر استاد بین المللی هند "کی راتناکاران" با درجه 2402 چهار امتیازی شد. بدین ترتیب وی ضمن صدرنشینی، عملکرد معادل درجه بین المللی 3013 را به خود اختصاص داده است!!  قائم مقامی در دور بعدی به مصاف دیگر استاد بین المللی کشور میزبان "شارما هیمانشو" با درجه 2457 خواهد رفت.

از نتایج جالب توجه این دور نیز می توان به تساوی استاد بزرگ "دیمتری کریاکوین" روس (2575) در برابر استاد بین المللی کشور میزبان و همچنین باخت استاد بزرگ "دیپ سنگوپتا" (2480) در برابر شطرنجباز بی عنوان کشور هند اشاره داشت. 

 دور پنجم نماینده کشورمان در دور پنجم مسابقات در 33 حرکت استاد بین المللی کشور میزبان "شارما هیمانشو" با درجه 2457 را شکست داد و با 5 امتیاز صدرنشینی اش را تداوم بخشید. وی با این پیروزی عملکرد خود را به عدد 3061 رساند!  با مشخص شدن قرعه کشی دور ششم، حریف احسان در دور بعد استاد بین المللی "الیور دیماکیلینگ" (2435) از کشور فیلیپین خواهد بود.

 دور ششم توقف ناپذیر است این احسان قائم مقامی!  ششمین پیروزی پیروزی استاد بزرگ کشورمان این بار به زیبایی هرچه تمام تر در برابر استاد بین المللی نیرومند فیلیپین "اولیور دیماکیلینگ" (2435) حاصل شد. این دیدار 49 حرکت به طول انجامید. وی که هم اکنون عملکرد معادل درجه بین المللی 3090 را در اختیار دارد در دور بعدی به مصاف استاد بزرگ روسیه "ماکسیم توروف" با درجه بین المللی 2584 خواهد رفت.

نکته جالب توجه توقف دوباره بخت نخست قهرمانی مسابقات استاد بزرگ "لی کوآنگ لیم بود!

 دور هفتم  قائم مقامی در دور هفتم این مسابقات در برابر استاد بزرگ نیرومند کشور روسیه "ماکسیم توروف" با درجه بین المللی 2584 به نتیجه تساوی رضایت داد. وی هم اکنون با 6.5 امتیاز از 7 بازی و عملکرد معادل درجه بین المللی 2754 در بین 378 شرکت کننده به تنهایی در صدر قرار دارد! 
احسان در دور بعدی با مهره سفید در برابر بخت دوم قهرمانی مسابقات استاد بزرگ اسلوونی "لوکا لنیچ" با درجه 2595 قرار خواهد گرفت.

توقف دوباره استاد بزرگ "لی کوآنگ لیم" (2647) مطمئناً دیگر جذابیتی برای خوانندگان ندارد اما نکته جالب توجه اینکه وی این بار در برابر استاد بزرگ بانوی هند "تانیا ساچدف" (2398) تن به تساوی داد!! تانیا با این تساوی 5.5 امتیازی شد!

 دور هشتم  دیدار استادان بزرگ احسان قائم مقامی و "لوکا لنیچ" (2595) روی میز یک مسابقات در 14 حرکت به تساوی انجامید تا احسان با 7 امتیاز به لطف پوئن شکنی بهتر همچنان صدر را در اختیار داشته باشد. نکته جالب توجه اینکه نماینده کشورمان تا به اینجای کار ضمن احراز عملکرد معادل 2701، به میزان 12.2 واحد به درجه بین المللی اش افزوده است!

 دور نهم  فوق العادست این احسان قائم مقامی! احسان در دور نهم مسابقات روی میز یک، با مهره سیاه استاد بزرگ نیرومند ازبکستان "مارات جومایف" با درجه بین المللی 2515 را در 41 حرکت شکست داد و با 8 امتیاز بار دیگر به تنهایی در صدر قرار گرفت. وی که تا به اینجای کار با عملکرد معادل درجه 2733 به میزبان 16.6 واحد درجه اش را افزایش داده است در دور بعدی به مصاف استاد بزرگ سرشناس قزاقستان "پاول کوتسو" با درجه 2568 خواهد رفت.

دور دهم  استاد بزرگ کشورمان در 9 حرکت با "پاول کوتسو" استاد بزرگ سرشناس قزاقستان مساوی کرد تا با 8.5 امتیاز از 10 بازی به لطف پوئن شکنی بهتر همچنان در صدر باقی بماند. جالب اینکه دیگر صدرنشین مسابقات استاد بزرگ "لوکا لنیچ" با احسان 9 واحد اختلاف پوئن شکنی دارد!!

احسان در یک قدمی جام قهرمانی - نماینده کشورمان در دور آخر با مهره سفید به مصاف قهرمان هشت دوره بنگلادش استاد بزرگ "زیار رحمان" (2548) خواهد رفت.

دور آخر  استاد بزرگ احسان قائم مقامی مقتدرانه قهرمان شد - وی در دور آخر با تساوی در برابر استاد بزرگ سرشناس بنگلادش، 9 امتیازی شد و به لطف پوئن شکنی بهتر ضمن کسب مقتدرانه عنوان قهرمانی بار دیگر پرچم مقدس کشورمان را به احتزاز درآورد.

بدین ترتیب رکورددار قهرمانی کشورمان ضمن ارتقای 15.3 واحدی درجه بین المللی اش، جایزه 275000 روپیه ای این مسابقات را نیز از آن خود کرد.

شایان ذکر است، وی در این مسابقات با هفت پیروزی، چهار تساوی و بدون قبول شکست عملکردی معادل درجه بین المللی 2676 داشت.

گفتنی است، استاد بزرگ "دیمیتری کریاکوین" (2575) از روسیه و استاد بزرگ "پاول کوتسو" (2568) از قزاقستان با همین امتیاز (با اختلافی فاحش از نظر پوئن شکنی با احسان) به ترتیب نایب قهرمان و سوم شدند.

> سایت رسمی مسابقات

> سایت رسمی نتایج مسابقات

> آلبوم تصاویر مسابقات

 دریافت فایل بازیهای دور :  1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - 11

  
پخش زنده مسابقات








ارسال شده در مورخه : جمعه، 25 دي ماه، 1388 توسط admin  پرینت
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 پایان مسابقات آزاد بین المللی دبی 2018  [ سه شنبه، 21 فروردين ماه، 1397 ] 679 مشاهده
 اخبار کوتاه آچمز - 5 و 6 آذر 94  [ پنجشنبه، 12 آذر ماه، 1394 ] 535 مشاهده
 پایان خوب مسابقات شطرنج بین المللی نخجوان  [ چهارشنبه، 11 ارديبهشت ماه، 1392 ] 2813 مشاهده
 نخجوان 2015 استارت خورد  [ شنبه، 12 ارديبهشت ماه، 1394 ] 2606 مشاهده
 آغاز گرند چس تور 2021 در بخارست  [ سه شنبه، 18 خرداد ماه، 1400 ] 470 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب